Tyske Volocopter, deleid av Mercedes, har begjært seg konkurs etter at drømmen om å bygge flygende drosjer sprakk.
Volocopter, den tyske produsenten av flytaxier, har begjært seg konkurs ved retten i Karlsruhe. Dette kommer bare dager etter at en av Volocopters nærmeste konkurrenter ble reddet fra en lignende skjebne.
Volocopter, med hovedkontor nær Stuttgart, har ennå ikke fått den nødvendige typegodkjenningen fra European Union Aviation Safety Agency (EASA) for å lansere sin Volocity-modell. En lufttaxi med plass til to personer.
Det skriver Reuters .
Selskapet har begjært insolvensbehandling. Men ledelsen mener man kan finne en investor for å redde virksomheten i løpet av 2025. Innleveringen av konkursbegjæringen var nødvendig for å opprettholde driften og sikre de ansattes lønn.
Volocopter skriver i en offisiell melding at det til tross for intensiv innsats for å skaffe kapital ikke har vært mulig å finne en løsning for å unngå konkurs. Den daglige driften vil fortsette som før under den foreløpige insolvensbehandlingen.
Ifølge dem er Volocopter nær ved å få godkjent Volocitys helelektriske teknologi, som kan få selskapets korleke til å ta av og lande vertikalt. Selskapet mangler imidlertid finansieringen.
Tobias Wahl, som er ansatt som kurator, skal nå lage en plan som selskapet kan rekonstrueres etter. Den må være klar før slutten av februar, om ikke det hele skal gå konkurs.
Volocopter ble grunnlagt i 2011. Men det opplevde et betydelig tilbakeslag da testflyvninger under sommer-OL i Paris i fjor måtte avlyses. Årsaken? Selskapet fikk ikke de riktige sertifiseringene i tide.
I desember kunngjorde Volocopter at Volocity-modellen oppfylte tre fjerdedeler av EASAs krav. Selskapet jobber med en femseters modell, som forventes å bli presentert i 2027.
Den tyske startupen er langt fra den eneste som sliter med å klare seg. Økonomisk er det mange selskaper i og rundt bilindustrien som har mer enn vanskeligheter med å få endene til å møtes. Volkswagen har for eksempel en gjeld som er så massiv at finansdirektøren tror de vil gå tom for penger innen to-tre år.