MG ZS er faktisk en elbil. Men når den nå er ansiktsløftet, erstattes hele drivverket med en forbrenningsmotor.
Kinesiske MG er et av de merkene som er absolutt hardest rammet av straffetollen som EU legger på alle elbiler produsert i Kina.
Om det er derfor MG ombestemmer seg og gjør elbilen ZS om til en hybridbil er vanskelig å si. Men faktum er at ansiktsløftningen kaster ut den elektriske motoren. Nesten da.
Den nye MG ZS Hybrid+ har samme drivlinje som den mindre søsteren MG3 Hybrid+. Det vil si en firesylindret 1,5-liters bensinmotor uten turbo som yter 102 hestekrefter. Den lille elektriske motoren legger til ytterligere 136 hestekrefter til den totale ytelsen.
Men MGs nye hybrid vil ikke være noen muskelbunt. I likhet med sin søsterbil gjennomføres disiplinen fra 0 til 100 km/t på 8,7 sekunder. På den annen side har bilen fra land en drivstofføkonomi på 20 km/l. Så offisielt sier sunn fornuft at ganske mye må trekkes fra det tallet for å få det reelle forbruket.
LES OGSÅ: Elbiler stuper raskere enn dieselbiler i EU
ZS er solgt som ren elbil i Danmark. Det er imidlertid usikkert om hybridstafetten blir en del av det danske modellprogrammet.
Den britiske importøren har imidlertid allerede annonsert at den nye hybridbilen blir en del av modellprogrammet der. Og det til en pris fra 21.995 pund, tilsvarende i underkant av 195.000 kroner.
Ettersom skattesystemet i England er svært forskjellig fra det danske, sier den prisen dessverre ikke noe om et mulig dansk nivå. Når det er sagt, vil nok MG-en gjøre det svært dårlig om den blir dyrere enn elbilen som koster fra 270.000 DKK.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!