6. februar, 2025

Miljøsoner fungerer: Ulovlige dieselbiler forsvinner

Det koster sjåførene dyrt å kjøre gamle, ikke-godkjente dieselbiler inn i de fem danske miljøsonene. En ny beregning viser at antallet av disse bilene går betydelig ned.

Miljøsoner har hatt betydelig innvirkning på antall dieselbiler i Danmark, viser nye tall fra Danmarks Statistik. Spesielt i større byer hvor det er etablert miljøsoner har det vært en betydelig nedgang i antall dieselbiler som ikke overholder gjeldende miljøkrav.

Innen 2024 vil antallet ulovlige dieselbiler i de danske miljøsonene ha gått betydelig ned. Blant annet fordi boten på 1500 kroner per person. tiden faller nesten umiddelbart.

I oktober 2023 ble miljøsonekravene i kommunene København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg utvidet til også å gjelde dieselpersonbiler. Miljøsonene gjør at det er et maksimum på hvor mye nitrogen bilen din kan slippe ut.

Et knapt år etter utvidelsen av kravene hadde antallet dieselbiler som ikke oppfyller miljøsonekravene gått ned med 34 prosent. Så mens det på landsbasis var 63.000 personbiler som ikke oppfylte kravene på diesel i august 2023, var det 41.300 i september 2024. Nedgangen er en del av en generell nedadgående trend i antall dieselbiler uavhengig av utslipp.

Ifølge Søren Dalbro, konsulent i Danmarks Statistik, er utviklingen ventet.

– Antall dieselbiler har vært synkende siden midten av 2020, men nedgangen i de med høye nitrogenutslipp har spesielt akselerert siden utvidelsen av miljøsonene for personbiler i København, Odense, Aarhus og Aalborg, sier han.

Nedgangen i antallet av disse dieselbilene må ses i lys av at antall biler på de danske veiene har vært økende. Særlig elbiler har gjort sitt inntog i den danske bilparken.

I perioden august 2023 til september 2024 økte antall personbiler med 34.700 til nesten 2,9 millioner. Bak denne utviklingen ligger en nedgang i antall bensin- og dieselbiler på henholdsvis 46.800 og 68.200 og en økning i antall elbiler og ladbare hybrider på henholdsvis 139.600 og 10.000.

Nedgangen i antall dieselbiler som ikke oppfyller miljøsonekravene ser man spesielt i store byer, hvor disse bilene ikke er tillatt på veiene.

I kommunene København og Frederiksberg har antallet gått ned med henholdsvis 71 og 72 prosent, mens nedgangen i Odense, Aarhus og Aalborg er på henholdsvis 61, 52 og 48 prosent.

Generelt har antallet dieselbiler som ikke oppfyller miljøsonekravene gått ned i alle kommunene i landet. Nedgangen er minst på Jylland, på Bornholm og på Lolland, og kommunen med minst nedgang er på 19 prosent. er Fano kommune.

– Det er fornuftig at nedgangen er størst i kommuner der man ikke lenger får kjøre bil i byen.

– Men vi ser en nedgang i alle kommuner. Også i kommuner som ligger langt fra byer med miljøsoner, sier Søren Dalbro.

De aller fleste av de 41 300 dieselbilene som i september 2024 var Euronorm 1-4 og ikke hadde partikkelfilter ble registrert for første gang i 2001-2010. Av disse var nesten 15 000 biler registrert i 2007 eller 2008.

– Fra datoen. 1. januar 2011 ble Euronorm 5 innført for dieselbiler, og biler registrert etter den datoen oppfyller derfor miljøsonekravene i høy grad, forklarer Søren Dalbro.

I overkant av 300 dieselbiler uten partikkelfilter og med Euronorm 4 eller lavere har vært registrert siden 2011. De ble trolig importert som bruktbiler. Det er fortsatt 1.870 dieselbiler fra før 1994 uten partikkelfilter i Danmark.

Det er også noen dieselbiler uten partikkelfilter som får bevege seg fritt innenfor miljøsonene. Les mer om dem her .

Totalt hadde 2,1 millioner familier minst én bil d. 30. juni 2024. Av disse familiene skaffet 110 700 seg nyregistrert bil i perioden august 2023 til september 2024.

23.200 av disse hadde dieselbil fra før. 1.100 av dem valgte dieselbil igjen. Det tilsvarer i underkant av 5 prosent. av familier med dieselbil kjøpte ny dieselbil, mens 65 stk. fikk elbil og 25 prosent. en bensinbil.

Til sammenligning kjøpte 82 prosent av familiene med elbil som har fått ny bil, sier ny elbil. For familier med bensinbil som kjøpte ny bil, valgte 44 prosent en ny bensinbil og 50 prosent. en elbil.

Blant de med plug-in hybrid som kjøpte ny bil, valgte 70 prosent en elbil, 19 prosent. en fossilbil og 11 prosent. en plug-in hybrid.

I tillegg til familiene som allerede hadde bil ved kjøp av den nye bilen, var det 12 700 familier uten bil som allerede kjøpte ny bil fra august 2023 til september 2024. 51 prosent. av disse familiene skaffet seg en bensinbil, mens 44 prosent anskaffet en elbil.

Dieselbilen var klart det minst populære valget blant alle bilkjøperfamilier, uavhengig av hvilken type bil de hadde fra før. Elbilen var mest populær og valgt av 56 prosent. av kjøpefamiliene, mens 37 pct. valgte en bensinbil.

Latest

Don't miss

Nye tall: 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie elbil

Elbiler står for nesten 90 prosent av det norske...

Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS...

Paul bruker 3 millioner for å gjenoppbygge en Land Rover

Paul Portraz er ikke som folk flest. Siden 2020...

Knappesjåførene hater: "halverer motorens levetid"

En engelsk studie avslører at den automatiske start-stopp-funksjonen, som...

Ford taper 100 millioner kroner dagen på elbiler

Hver eneste dag investerer Ford over 100 millioner kroner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

ISUZU D-MAX dominerer pickup-markedet i Danmark

ISUZU D-MAX ble den mest solgte pickupen i Danmark i januar med en markedsandel på 40,48 %. Nye salgstall viser at modellen fortsetter fremgangen...

Ford taper 100 millioner kroner dagen på elbiler

Hver eneste dag investerer Ford over 100 millioner kroner i elbiler. Bilmerket taper enorme summer, selv om det kom ut av 2024 med et...

Kia nekter for dyre elbildeler: «Det er en feil»

Kia ville ha en enorm sum penger til enkle reservedeler til elbiler. Altså helt til media oppdaget det. Nå er prisene «en feil», sier...

Tesla gir nå kundene penger til å kjøpe elbiler

Tesla føler seg angivelig så truet av smarttelefonprodusenten Xiaomis fokus på elbiler at Elon Musk og Co. vil gi kundene penger til å kjøpe...

Volvo anklager Kåre for å knuse sin egen elbil

Volvo mener en norsk mann har knust sin egen elbil. Gasspedalen ble i alle fall trykket helt ned, sier importøren. En annen elbil fra...

Volkswagen avduker ny elbil til 150.000 kroner

Direktøren i Volkswagen, Thomas Schäfer, mener det blir som å gå inn i Champions League med en elbil til 150.000 danske kroner. Volkswagen har...

Fartoverskridende politimann innrømmer "slurvet" med opptak

Den kjente TV-politimannen Preben Sandager, som for tiden er midtpunktet i en rettssak, måtte allerede i 2016 forklare seg for ledelsen i Midt- og...

Polestar sagsogt for fusk: «Ingen kommentar»

Kinesiske Polestar har blitt saksøkt av en rekke sinte investorer som mener bilmerket har manipulert aksjekursen. Polestar vil ikke kommentere. Polestar blir nå saksøkt...

Tesla fikk et stikk i ryggen på grunn av Elon Musk

En tilfeldig garasje i Los Angeles ble avgjørende for hver Tesla-modell som noen gang er bygget. Det er Elon Musks «feil», sier tidligere ansatt....

Bensinbil dør etter 6 kilometer – kan ikke repareres

General Motors har store problemer med V8-motorene, som inkluderer: Cadillac bruker. Bilene går i stykker på samlebåndet eller etter bare 6 kilometer. 6,2-liters V8-motorene...

Vil ikke hjelpe folk i bensinbiler: "Det er feil"

I elbilenes paradis, Norge, nekter en bilforhandler å hjelpe kundene sine med å kjøpe en bensinbil. Det blir feil, mener direktøren. Nye bensinbiler kan...

Ferrari tjener nå over 1 million kroner per år. bil

I 2024 solgte Ferrari 13.752 biler. Og det er god forretning. For på bunnlinjen er det 14 milliarder kroner igjen etter skatt. Ferrari har...