Audi-eier Monika Barta har pådratt seg utgifter på 83.000 kroner siden hennes Audi e-tron på mystisk vis tok fyr. En brann ingen kan forklare.
I fjor kom Monika Barta over en Audi e-tron som brant. Selvfølgelig hennes egen bil. Saken har så langt kostet henne 83.000 svenske kroner.
Dette er penger som Monika Barta har blitt tvunget til å betale for en leasingavtale, selv om ingen kan forklare hvorfor bilen hennes brant.
– Jeg bare skrek, alt der inne var smeltet, forteller Monika Barta til Aftonbladet .
Dessverre er hun bare en av mange Audi-eiere som har opplevd at elbilene deres svikter.
Boosted har tidligere rapportert hvordan en ellers helt ny Audi Q4 e-tron brant et hus i Hirtshals ned til grunnen.
Og ser du til utlandet er det flere eksempler på Audier med problematiske batteripakker som har gått opp i røyk.
Audi har muligheten til å utstyre problematiske biler med en kontrollenhet som begrenser batteriets ladning til 80 prosent for å redusere brannfaren.
Ifølge Aftonbladets opplysninger begynte det. Bilen til Monika Barta tok fyr under forsetet, kort tid etter at hun og barnet hennes hadde forlatt bilen.
Kort tid etter merket kjæresten at det kom røyk fra bilen. Men det skjedde virkelig noe i saken først etter åtte måneder.
Her har avisen gått inn i saken. Etter at avisen fortalte om saken, sier Monika Bartas forsikringsselskap nå at saken blir henlagt.
Dette skjer fordi Audi ønsker å ta ansvar i form av en garantisak.
– Det er helt sprøtt at det plutselig skjedde noe etter nesten åtte måneders venting, sier Monika Barta.
Forsikringsselskapet WaterCircles ønsker ikke å kommentere saken i pressen. Audi vil heller ikke det samme. Imidlertid har bilmerket siden kommet med en skriftlig kommentar.
I den skriver Audi at de ikke har fulgt sine egne retningslinjer godt nok og at Monika Barta får tilbake beløpet hun har betalt i leasing. Men saken er ikke over for henne ennå.
– Jeg har en finansiell leasingkontrakt og har betalt 180.000 kroner kontant. Så jeg taper de pengene.
– Det visste ikke Audi om, og nå må jeg vente på svar igjen. Det ser ut til at forsikringsselskapet engasjerer seg igjen.
Elbiler, og spesielt branner i batteripakkene deres, har vakt mye oppmerksomhet de siste årene. Etter en grufull brann i Sør-Korea i fjor har flere personer i landet foreslått å forby elbiler i parkeringshus.
Hellas har allerede forbudt elbiler med mer enn 40 prosent batterikraft å kjøre på alle ferger i landet.