Hyundai unner seg allerede falsk motorstøy og like kunstige girskift. Nå hopper søstermerket Kia på med ideen.
Kia EV6 GT blir den første Kia som synder ganske åpenlyst. Bilen, som i hvert fall de amerikanske forhandlerne har hatt mer enn vanskelig for å selge uten store rabatter, får nå en falsk motorlyd.
Det samme gjelder falske girskift. Teknologien kommer fra søstermerket Hyundai, hvor den allerede brukes i Ioniq 5 N.
Her kan eiere skru på en simulert syv-trinns girkasse og falsk motorlyd. Og dette er funksjonene som Kia nå bringer over i EV6 GT. I hvert fall til å begynne med.
En talsperson for Kia bekrefter dette overfor Carscoops .
LES OGSÅ: Ladestasjoner uten feil skrotes – koster 330 millioner kroner.
Det sørkoreanske merket har allerede vist en ansiktsløftet versjon av EV6. Imidlertid har vi ennå ikke sett den nye versjonen av GT-modellen. Men hva har Hyundai Ioniq 5 N som Kia ennå ikke har?
Flere hestekrefter. Ganske enkelt. På papiret har Ioniq 5 N 650 hestekrefter. Men det er kun i intervaller på 10 sekunder at de alle er tilgjengelige i en såkalt overboost-funksjon.
Normalt må Hyundai-eiere 'klare seg' med 609 hestekrefter. Det er den typen hestekrefter den ansiktsløftede versjonen av EV6 GT forventes å få. Altså i tillegg til falske girskift og en like falsk motorlyd.
Sørkoreanernes trekk er imidlertid ikke noe nytt. Faktisk bruker flere fossilt drivstoffbiler akkurat det samme. Både BMW og Audi har gjort det i flere år. Og Mercedes gjør akkurat det samme.
Faktisk vurderte merket fra Stuttgart å gi den elektriske versjonen av G-klassen en falsk motorlyd. Det burde minnet meg om lydene en V8-motor lager. Ideen ble imidlertid droppet igjen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her