Det høres kanskje utrolig ut. Men den er god nok. BMW tar 1000 kr for et papir, som du må skrive ut selv.
1.000 kroner. Eller nesten.
Dette er hva BMW tar for en såkalt 'fødselsattest'. Og så må du til og med skrive det ut selv. Til gjengjeld signerer BMWs avdeling for klassikere, BMW Group Classic, hva bilen din ble født som. Det vil si kroppstype og farge.
Det krever imidlertid et par ting først. Blant annet penger. BMW vil ha 125 euro, tilsvarende 932 danske kroner, for det digitale dokumentet.
Og du må også kunne bevise at bilen faktisk er din. Her krever merket fra München bl.a. bilder av bilens chassisnummer og nummeret på motorblokken. Hvis de tingene stemmer overens med BMWs egne opplysninger, er merket klar med en signatur.
LES OGSÅ: Stor dansk bilimportør har mistet troen på elbiler
BMW sender også bilens liste over fabrikkmontert utstyr med dokumentet. Og det høres kanskje litt dumt ut. Fordi alle og enhver kan slå dette opp på internett.
Som et av de eneste bilmerkene i verden har BMW en offentlig tilgjengelig database over mange av merkets biler. En såkalt 'Vin Decoder'. Har du chassisnummeret kan du slå opp den vanligste informasjonen om bilen. Og ganske gratis.
Informasjonen forteller bl.a. hvilket marked bilen opprinnelig er bestilt til, om det er høyre- eller venstrestyrt, hvilken farge den er lakkert i fra fabrikk og størrelsen på motoren. Bare for å nevne noen av de mange informasjonene.
De små 1000 kronene som BMW tar for sertifiseringen er derimot småpenger. I hvert fall sammenlignet med hva Ferrari tar for det samme. Ferrari Classiche-sertifiseringen kan enkelt koste opptil 30 000 DKK.
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!