De koster en formue å utstyre bilen med. Men i motsetning til danskene har ikke nederlenderne lov til å kjøre rundt med tilpassede skilt.
I Nederland har man valgt å gå mot linja og ikke innføre de såkalte valgfrie skiltene, som ellers er populære i land som Danmark, Belgia, Tyskland, Storbritannia og USA.
En studie utført av det nederlandske departementet for infrastruktur har konkludert med at ulempene med personlige bilskilt oppveier fordelene.
Den primære grunnen til beslutningen om å opprettholde forbudet er at bilskilt i Nederland er knyttet til kjøretøyet og ikke til eieren.
Å endre dette systemet vil kreve betydelige investeringer. Både når det kommer til tid og penger. Og den nederlandske regjeringen mener at dette ikke står i forhold til hva staten vil kunne tjene på de personlige bilskiltene.
Dette skriver Autovisie .
I Danmark ble tilpassede bilskilt introdusert i 1988, etter svensk modell. I andre land, spesielt England, har det oppstått en omfattende handel med skilt, hvor spesielt ettertraktede kombinasjoner kan koste enorme summer.
I 2014 ble for eksempel bilskiltet «25 O» solgt for 518 480 britiske pund. Det tilsvarer over 4,6 millioner kroner.
Men det er peanøtter sammenlignet med de femten millioner dollarene en sjåfør i Dubai betalte for bilskiltet "P7" tilbake i 2024.
Selv om noen kan finne personlige bilskilt underholdende, er det også de som oppfatter dem som prangende og unødvendige.
I Nederland har man derfor valgt å prioritere praktiske hensyn og unngå unødvendige kostnader fremfor å åpne for individualisering av bilskilt.
Og kanskje bryet med å sjekke at bilskiltene ikke er utstyrt med støtende meldinger. På den kontoen er flere danske bilskilt allerede forbudt. Les mer om det her .
Debatten om personlige bilskilt illustrerer ulike holdninger til individualisering og hva staten bør bruke penger på.
Om du ser på lisensskilt på ønskelisten som en god idé eller ikke, er til syvende og sist et spørsmål om personlig preferanse.
Faktum er imidlertid at de – det vil si de valgfrie nummerskiltene – ikke er en del av gjeldende lovgivning i Nederland. Og at de ikke blir det i nær fremtid heller.