Nissan vil ha flere gulrøtter for å lokke folk til elbiler. Så i stedet for at sjåførene blir tvunget av lovverket.
Nissan mener ikke at tvang er den rette måten å få folk til å gå over til elbiler. Elbiler er fortsatt et splittende tema.
Og for mange er det fortsatt et for stort steg å hoppe inn i en elbil på denne tiden. Like mange mennesker kan ikke se seg selv i en elbil, selv om politikk i flere land vil tvinge dem til det.
Problemet har fått flere bilprodusenter til å oppfordre regjeringer i Europa til å gjeninnføre skattesubsidier for elbiler.
Selv om ordningen fortsatt eksisterer i land som Danmark og Norge, har land som Tyskland og Sverige for lengst trukket seg tilbake fra ideen om å gi folk penger til å kjøpe elbiler.
Det samme gjelder i England. Og Gareth Dunsmore, leder for e-mikromobilitet i Nissan, synes ikke det er veldig kult.
På en konferanse som spesifikt handlet om elbiler, fikk han høre at det trengs «mindre pinner og flere gulrøtter» hvis folk skal velge elbil i stedet for omvendt.
Dette skriver Top Gear .
I England er det lenge siden det offentlige tilskuddet til plug-in hybridbiler forsvant, og i begynnelsen av april skal nå også folk i elbil betale veiavgift.
Selv om de fleste er enige om at alle biler på veien skal betale bompenger uavhengig av drivlinje, mener Nissan likevel at det å dyrere elbiler er feil.
Og flere av konkurrentene er enige med Nissan i dette. Ifølge en ny analyse fra Kia vil det å eie en elbil koste hele 600 pund mer per år.
Beløpet, som tilsvarer 5.400 danske kroner, sender ikke akkurat et signal i bilprodusentenes øyne om at sjåfører bør skynde seg å kaste sin gamle bensin/dieselbil i bytte mot en elbil.
Faktisk mener bilprodusentene at de økte avgiftene er grunn nok til at færre velger elbil.
Mike Hawes, leder for sammenslutningen av bilmerker i England, Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), mener at regjeringen bør heve grensen for når det skal betales avgift på elbiler.
Fra 15. april 2025 er grensen 40.000 pund, tilsvarende 350.000 kroner. Men den grensen er så lav at elbiler blir for dyre, mener Hawes. Grensen mener han derfor bør heves til 60.000 pund.
Kia er også lei av å måtte gi sjåfører enorme rabatter fordi det er en milliardregning å betale hvis det ikke selges nok elbiler i England.
Videre må bilmerker og deres importører ta høyde for at det også skal betales milliarder for den utviklingen som elbilene har vært og er inne i.
– Vi gir insentiver og rabatter på den beste teknologien, som vi har investert milliarder i. Det er bare litt perverst akkurat nå, sier ledelsen hos den engelske Kia-importøren.
David George, administrerende direktør i BMW UK, er enig. Han er også lei av å måtte gi rabatter på elbiler fordi etterspørselen ikke kan henge med politikernes egne regler.
– Generelt har vi investert enormt mye i å drive overgangen, og det vi føler nå er at etterspørselen fra kundene våre ikke holder tritt med lovverket.
Det er imidlertid indikasjoner på at den britiske regjeringen er klar til å angre i det minste deler av sin egen lovgivning. Nye hybridbiler skulle være forbudt innen 2030, men nå er statsminister Kier Starmer tilsynelatende klar til å angre den fristen. Les mer om det her .