Nissan og Renault skal ha utviklet en rekke elbiler sammen under navnet Ampere. Dette vil spare Nissan for en regning pรฅ 4,5 milliarder kroner.
Nissan trekker seg fra en tidligere avtale med Renault om รฅ investere i elbiler til en verdi av inntil 4,5 milliarder kroner.
Dette er en del av en rekke nye justeringer i samarbeidet mellom de to bilprodusentene. Selv om RenaultโNissanโMitsubishi-alliansen har gรฅtt gjennom en turbulent periode, har Renault og Nissan nรฅ annonsert flere strategiske prosjekter for fremtiden.
Endringer i selve allianseavtalen skal gi stรธrre fleksibilitet i de gjensidige aksjepostene. Altsรฅ mellom de to bilmerkene.
Minstegrensen for eierandeler senkes fra 15 til 10 prosent. Dette kan tillate Nissan รฅ selge deler av sin Renault-andel for รฅ skaffe midler til restrukturering.
Det meldte Nissan i en pressemelding .
Det er fortsatt ukjent om Nissan vil benytte seg av denne muligheten. Et eventuelt salg av aksjer skal skje gjennom en samordnet prosess, slik at spesielt bilmerkene har forkjรธpsrett.
Som en del av den รธkte fleksibiliteten for Nissan er selskapet fritatt fra sin forpliktelse til รฅ investere i Renaults elbilsatsing, Ampere.
Investeringen ble annonsert i juli 2023, og det ville betydd at Nissan mรฅtte finne 600 millioner euro, tilsvarende 4,5 milliarder danske kroner.
Blant de nye produktplanene vil Nissan ha sin egen versjon av den kommende elektriske Renault Twingo.
Den forventes รฅ bli lansert i 2026 og vil ha et unikt design skapt av den japanske bilprodusenten. Det er fortsatt begrenset informasjon om modellen, men selve Twingo-modellen lanseres neste รฅr til en pris pรฅ under 20.000 euro, eller rundt 150.000 danske kroner.
Elbilen forventes รฅ fรฅ en 7-tommers digital instrumentering og et 10,1-tommers infotainmentsystem.
Utenfor Europa planlegger Renault รฅ kjรธpe Renault Nissan Automotive India Private Ltd ved รฅ kjรธpe den 51 prosent eierandelen som for tiden eies av Nissan.
Avtalen forventes รฅ avsluttes senere i รฅr. Renault ser det som en mulighet til รฅ utvide sin internasjonale virksomhet.
Fire nye modeller forventes รฅ bli produsert pรฅ Chennai-fabrikken. Selv om Renault overtar majoriteten, vil Nissan fortsette รฅ ha en tilstedevรฆrelse i India og Chennai-fabrikken vil fortsette รฅ bygge modeller som Nissan Magnite.
Endringene i avtalene og kanselleringen av Ampere-investeringen er betinget av at visse betingelser er oppfylt, som forventes รฅ skje innen utgangen av mai. I en ny pressemelding tar verken det franske eller det japanske bilmerket opp forholdene det gjelder.
– Som en langvarig partner for Nissan i alliansen og som dens stรธrste aksjonรฆr, har Renault Group en sterk interesse i รฅ se Nissan snu ytelsen sรฅ raskt som mulig.
โ Pragmatisme og en forretningsorientert tankegang var kjernen i diskusjonene vรฅre for รฅ identifisere de mest effektive mรฅtene รฅ stรธtte gjenopprettingsplanen deres pรฅ.
โ Samtidig utvikler vi verdiskapende forretningsmuligheter for Renault Group, sier Renault Group CEO, Luca de Meo.