Nissan ønsker å bygge R35 GT-R i 17 år til

Det er ikke Nissan men lovverket som gjør at GT-R forsvinner fra veiene. I alle fall hvis du spør merket selv.

Nissan GT-R lever på lånt tid. Neste år er det slutten på bilen, som begynte å rulle ut på veiene i desember 2007. Og Nissan tok gjerne 17 år til.

Dette bekreftes av merkevarens globale produktsjef Pierre Loing i et intervju med Top Gear .

Men det må det japanske bilmerket ikke. Stadig strengere utslippskrav gjør det umulig, mener Pierre Loing.

– Bilen er fortsatt en del av modellprogrammet på nåværende tidspunkt. Den har vært i salg i 17 år og vi skulle gjerne hatt den i 17 år til, men lovverket gir oss noen problemer.

– Selv om vi ikke er store fans av noen biler som lever nesten uendret så lenge, vil de fleste foretrekke GT-R i sin nåværende form fremfor å se den ferdig. Det kommer ikke en erstatter snart, sier Loing.

LES OGSÅ: Disse hverdagsbilene taper mest i verdi pr kilometer

Når det er utsikter til en erstatning er vanskelig å svare på. Men det ryktes at bilen skal stå klar når Nissan også har de såkalte solid state-batteriene i mer vanlige gatebiler.

Hvorvidt neste GT-R blir en hundre prosent elbil, vil ikke Pierre Loing forholde seg til på nåværende tidspunkt.

Men han vil gjerne si at Nissan-fans har måttet vente lenge på en 'GT-R'-erstatter. Selv om han personlig skulle ønske å kunne fylle ventetiden med en annen bil.

Vi viste frem GT-R-konseptet i 2001, ett år før produksjonen av Skyline GT-R stoppet i 2002. R35 kom ikke før i 2007.

– Gapet mellom 'Kenmeri' Skyline GT-R, som ble utgitt i 1975, og R32, der produksjonen først startet i 1989, var enda større, sier Nissan-sjefen.

Når det gjelder når en mulig ny GT-R dukker opp, avslører Loing fortsatt litt av støyten til Top Gear. For det kan være at japanerne i 2028 vil være så langt fremme med utviklingen at de vil kunne selge en liten «GT-R»-produksjon. Dessverre bare i Japan. I hvert fall til å begynne med.

GT-R har aldri vært en del av den danske Nissan-importørens program. Det nærmeste vi kommer er en serie GT-R-spesialiserte verksteder drevet av den svenske importøren.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...