I Norge har Tesla-salget vært sterkt i mars, selv om undersøkelser viser at 64 prosent av nordmenn velger å ikke kjøpe merket.
Det er litt rart å være Tesla i Norge i disse dager. For på den ene siden viser en studie fra Kantar Media at nordmenn velger å ikke bruke merket.
Og på den annen side går salget bedre enn før. Likevel henger begge deler sammen. Dette fordi, etter svake måneder i både januar og februar, er Tesla det mest solgte bilmerket i løpet av mars måned.
Altså i Norge. Samtidig viser Kantar Medias «Consumer & Media»-undersøkelse, som kartlegger sjåførenes meninger hvert år, at færre kunne tenke seg å kjøpe en ny Tesla.
Da nordmenn ble spurt i fjor, sa 24 prosent av dem at de vurderte eller ville velge Tesla. I dag har det tallet sunket til 19 prosent.
Det skriver Kampanje denne uken.
Motsatt har antallet som sier nei til Tesla vokst fra 50 til nå 64 prosent. Et tall som økte betraktelig da Tesla-sjef Elon Musk begynte sitt arbeid for den amerikanske regjeringen.
I løpet av uke 5, da Elon Musk begynte å jobbe for DOGE, som skal kutte offentlige utgifter i USA, så Kantar Media en klar nedgang i kjøpernes ønske om Tesla.
– Folks oppfatning av Tesla er synkende, og merket har blitt mindre attraktivt. Det er også interessant å se at det var veldig stabilt i alle kvartaler i 2024, for vi ser et tilbakeslag i 2025, sier Ingvar Sanvik, markedsdirektør i Kantar Media.
Fra februar i år har Teslas markedsandel i Norge falt fra 19 til ni prosent. Men nye tall i mars viser også at Tesla Model Y igjen er Norges mest solgte bil totalt sett.
Ifølge Elbilstatistikken ble det registrert nesten 1000 nye Model Y i mars. At nordmenn fortsatt elsker billige, statssubsidierte elbiler nytter imidlertid lite for Teslas aksjonærer.
En har direkte oppfordret andre til å knuse hennes hvite Model S, mens en annen milliardær direkte har oppfordret Elon Musk til å trekke seg som direktør.