Selv om deres berรธmte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervรฆr ikke har blitt avholdt ennรฅ, er nordmennene ikke i tvil om at Tesla vil tape.
Den norske medlemsforeningen NAF, som tilsvarer den danske FDM, forbereder sin El Prix. En test av rekkevidden i sommervรฆr.
Og hvis du skal tro NAF, tyder mye pรฅ at Tesla Model S vil miste sin tidligere rekkevidderekord.
Spesielt รฉn bil, Lucid Air, forventes รฅ kunne kjรธre betydelig lenger.
Lucid Air, som kommer til Danmark i 2027 etter flere รฅrs forsinkelse, har pรฅ papiret en rekkevidde pรฅ 960 kilometer pรฅ รฉn lading.
โ Bilen kan kjรธre sรฅ langt at vi for fรธrste gang mรฅ ha to sjรฅfรธrer, sier Nils Sodal fra NAF i en pressemelding .
โ Fordi det tar sรฅ lang tid รฅ kjรธre bilen tom for strรธm, sier Sodal, som selv skal kjรธre den andre periode i Lucid Air.
Den nรฅvรฆrende rekorden som skal slรฅs ble satt i 2023. Den gang tilbakela en Tesla Model S 672 kilometer i NAF-testen. Testen burde derfor vรฆre barnemat for amerikanerne.
I tillegg til Lucid Air er det flere andre biler i รฅrets test som potensielt kan overgรฅ den gamle Tesla Model S-rekorden.
Blant de 27 deltakende bilene er modeller som Tesla Model 3, Polestar 3, BMW iX, Audi A6 og den nye Ford Capri.
Utviklingen i utvalget av elbiler og selve testmetoden
Utviklingen innen utvalget av elbiler gรฅr raskt. Bilene kan kjรธre lenger og lenger pรฅ รฉn lading.
Dette er en positiv trend for forbrukerne. Altsรฅ, teoretisk sett. Tallene oppgitt av bilmerkene er i henhold til den europeiske WLTP-standarden. Og det har svรฆrt lite med den virkelige verden รฅ gjรธre.
โ Siden vi startet de store elbiltestene i 2020, har rekkevidden pรฅ bilene รธkt med 200 kilometer i gjennomsnitt, sier Nils Sodal.
I sommerens El Prix-test har 20 av de 27 testbilene en offisiell rekkevidde pรฅ 500 kilometer eller mer. Dette stรฅr i kontrast til testen sommeren 2020.
Pรฅ den tiden hadde bare tre biler en lignende spesifisert rekkevidde. Dette understreker teknologisk fremgang.
NAFs elbiltest gir forbrukerne verdifull innsikt, men mรฅ ogsรฅ tas med en rekke forbehold. ร rets sommertest er den sjette pรฅ rad. Organisasjonen har ogsรฅ gjennomfรธrt seks vintertester.
Forbrukerguide til de ยซvirkeligeยป egenskapene til elbiler
Nesten alle nye elbiler pรฅ det norske markedet gjennomgรฅr NAF- og Motors-tester. De testes bรฅde under sommer- og vinterforhold.
Dette gjรธres for รฅ gi et sรฅ nรธyaktig bilde av bilenes rekkevidde som mulig. Den siste vintertesten ble imidlertid utfรธrt i temperaturer rett rundt frysepunktet.
Den er derfor ikke sรฆrlig nรธyaktig for faktiske minusgrader, eller hvordan elbiler faktisk yter nรฅr det er kaldt.
Likevel mener NAF at testarbeidet gir forbrukerne noen ยซgode svarยป nรฅr det gjelder hvordan bilene yter og hva bilmerkene sier.
Man bรธr imidlertid alltid vรฆre forsiktig med รฅ ikke ta for mye notis av en test fra en forening som lever av medlemmenes penger og derfor bryr seg om de spesifikke medlemmenes interesser.
NAF-testen bรธr imidlertid ikke tas som noe mer enn en retningslinje. Som det ellers er tilfellet med bilmerkenes egen informasjon.