EU har angivelig justert tariffene unionen vil ramme kinesiskbygde elbiler med. Dette gjelder blant annet for Tesla så vel som Volvos eier, Geely.
EU har allerede redusert de opprinnelige straffetollsatsene som vil ramme kinesiskbygde elbiler med. Og nå gjør fagforeningen det igjen til fordel for Tesla.
Det skriver Reuters .
Nyhetsbyrået går ikke inn på noen konkret årsak til den lavere tollsatsen, men ifølge medienes opplysninger slipper Tesla unna med 7,8 prosent straffetoll i stedet for avtalte 9.
Geely kommer seg også lettere gjennom EUs tollmurer. Den kinesiske gruppen, som bl.a. eier og bygger Volvo-biler i Kina, slipper unna med 18,8 prosent straffetoll i stedet for 19,3.
LES OGSÅ: Sverige bøyer seg og gjeninnfører statstilskudd til elbiler
Ifølge den opprinnelige avtalen skulle Tesla ha betalt 20,8 prosent straffetoll på biler bygget i Kina, mens Geelys opprinnelige straff var litt lavere – nemlig 19,9 prosent. Det vil si på toppen av tollsatsen på 10 prosent som allerede er på alle biler fra Kina.
Kina er på sin side, ifølge en uttalelse fra landets visehandelsminister, opptatt av å holde dialogen med EU «pågående». Andre bilmerker som har nektet å samarbeide med EU i et forsøk på å identifisere ulovlige statssubsidier, straffes langt hardere enn både Tesla og Geely.
– Kina er villig til å fortsette det tette samarbeidet med europeisk side for å finne en løsning som imøtekommer begge parters interesser og er i samsvar med reglene, heter det i en uttalelse fra Kinas økonomi- og handelsdepartement.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!