Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet er ment å hindre termisk løping og brann i å spre seg i elbilbatterier.
Hyundai Mobis, en underleverandør i Hyundai Group, har nettopp presentert et nytt batterisystem for publikum.
Systemet er utviklet for å forbedre sikkerheten i elbiler. Den inneholder teknologi utviklet for å håndtere brannrisiko i batteripakker.
Brann i kjøretøy utgjør en alvorlig risiko. I elbiler kan en batteribrann utvikle seg raskt. Dette skyldes den store mengden energi som er lagret i batteriene.
Hyundai Mobis sitt nye system tar opp nettopp den utfordringen. Selskapet har designet et system med innebygget brannslokkingsfunksjon. Målet er å stoppe en brann før den eskalerer.
Problemet oppstår når en battericelle overopphetes. Det kan starte en kjedereaksjon kalt termisk runaway. Varmen sprer seg vanligvis raskt til naboceller, og det er denne reaksjonskjeden som er vanskelig å stoppe.
Selve prosessen kan føre til rask brannutvikling og i verste fall eksplosjoner. Det nye systemet, kalt "Battery System Assembly", skal forhindre denne typen branner.
Integrert brannslukningsapparat hindrer at brannen blir vilter
Systemet er designet for å reagere raskt. En brann som oppstår skal kontrolleres innen kort tid.
Hyundai Mobis opplyser at systemet kan slukke en brann i løpet av fem minutter. Dette gjøres ved hjelp av et spesielt brannslukningsmiddel.
Midlet sprayes direkte inn i batteriområdet ved brann. Sørkoreanerne opplyser at slokkemidlet ikke er skadelig. Verken for mennesker eller miljø.
Den beskrives som effektiv til å kjøle ned de overopphetede materialene. Samtidig blokkerer den elektrisk ledningsevne.
På denne måten begrenses varmespredning til andre battericeller. Systemets primære funksjon er å hindre at situasjonen forverres og sprer seg.
Avansert overvåking og automatisk aktivering
Løsningen består av både maskinvare og programvare. En sentral del er et avansert batteristyringssystem (BMS).
Det systemet overvåker konstant batteriets tilstand. Parametre som temperatur, spenning og trykk i cellene registreres kontinuerlig.
Hvis programvaren i BMS oppdager unormale verdier som indikerer en potensiell brannfare, reagerer systemet. Først blir det gitt en advarsel.
Det integrerte brannslukningsapparatet aktiveres da automatisk. Slokkemiddelet frigjøres for å bekjempe den begynnende brannen.
Hyundai har sendt inn tre patentsøknader knyttet til det nye systemet. Applikasjonene dekker selve designet og den spesifikke brannslokkingsanordningen. Utviklingen representerer et skritt mot potensielt sikrere elbilbatterier i fremtiden.
Mens Hyundai Mobis fokuserer på sikkerhetsteknologi, er det ikke klart om den nye teknologien i seg selv dreper batteriet. Så et nytt batteri er nødvendig , selv om batteripakken ikke nødvendigvis ble utbrent.