Veitypen som sådan er ikke ny, men nå bygges den på et nytt sted. I Hillerød kommune mener de det handler om trafikksikkerhet.
Det er vanskeligere å ferdes på de såkalte 2 minus 1-veiene. Likevel bygges det nå en ny. Det foregår i Hillerød kommune på Borupvej. I en pressemelding hevder Dan Riise (V), som er leder av kommunens arkitektur-, byplan- og trafikkutvalg, at det vil skape bedre forhold for både syklister og bilister på strekningen. Nærmere bestemt er det kun ett kjørefelt for bilister på en 2 minus 1 vei. Selv om trafikken går i begge retninger. For å passere hverandre må bilistene krysse veien – det vil si krysse sykkelveien. Av samme grunn bygges denne veitypen vanligvis kun på strekninger med begrenset trafikk og hvor hastigheten ikke er høyere enn 30 til 60 km/t. LES OGSÅ: Jakob er sint over lovlig racing: «Det er irriterende, jeg vil bli helg» Likevel vurderte interesseorganet FDM allerede i 2021 at danske sjåfører har problemer med å finne ut hvordan de skal kjøre riktig på 2 minus 1-veis . Noe annet som FDM også vurderer som danske sjåfører er dårlige på, er skiltgjenkjenning. Så mange som 3 av 4 dansker i bil kan for eksempel ikke se forskjell på et ellers veldig vanlig skilt. Les mer her . Tilbake i Hillerød regner kommunen med at den nye 2 minus 1 veien er helt ferdig til september. Om en 2 minus 1 vei På en 2 minus 1 vei deler brede stiplede linjer veien i ett kjørefelt og to ganske brede sideområder. Det er meningen at bilister skal kjøre forbi i kjørefeltet mellom linjene og kun kjøre forbi på sidearealene når to møtende biler skal passere hverandre. Dette gjør at syklister kan sykle på sidearealene i relativ fred fra biltrafikken. Kilde: Hillerød kommune