Nye tall: 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie elbil

Elbiler står for nesten 90 prosent av det norske nybilsalget. Men ifølge en ny studie vil 4 av 10 sjåfører ikke eie bilene.

I Norge er ikke entusiasmen for elbiler så stor som man skulle tro. 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie en elbil, viser en ny studie. Dette står i kontrast til Norges ambisiøse mål om at alle nye biler som selges i landet skal være elektriske innen i år.

Studien, utført av InFact, avslører at en betydelig del av den norske befolkningen fortsatt foretrekker bensin- og dieselbiler.

Jonathan Parr, analysesjef hos bilforhandleren Rebil, peker på flere årsaker til denne motviljen. Han nevner blant annet den begrensede rekkevidden til elbiler, spesielt når de trekker tungt, samt manglende ladeinfrastruktur i deler av Norge.

– Elbilmålet er en utopi. Store deler av befolkningen foretrekker rett og slett bensin- og dieselbiler, sier Parr til Nettavisen .

Parrs uttalelse understreker utfordringen Norge står overfor i jakten på fullstendig elektrifisering av kjøretøyparken.

Selv om elbiler har blitt populært i Norge, er det fortsatt en betydelig del av befolkningen som ikke er overbevist om fordelene med elbiler.

Til tross for denne skepsisen er det fortsatt bred oppslutning om statlige tilskudd til elbiler.

Disse subsidiene, som inkluderer fritak for moms, bidrar til å gjøre elbiler mer attraktive for forbrukerne.

Støtten til elbiler er imidlertid ikke jevnt fordelt over befolkningen. Studien viser at støtten er størst blant personer med høyere inntekt.

Selv om elbiler sto for 89 prosent av nybilsalget i Norge i fjor, dominerer fortsatt bensin- og dieselbiler bruktmarkedet.

Denne dominansen av bruktmarkedet er en av faktorene som bidrar til den fortsatte populariteten til bensin- og dieselbiler.

Jonathan Parr tviler på at overgangen til elbil vil være frivillig i Norge. Han spår at et eventuelt forbud mot salg av bensin- og dieselbiler vil være nødvendig for å nå målet om fullstendig elektrifisering.

– Så langt er nordmennene verdensmestere, og vi har kommet et godt stykke på vei mot å nå målet om 100 prosent elbiler i nybilsalg.

– Men den dagen det ikke lenger selges bensin- eller dieselbiler i landet, vil det trolig være fordi myndighetene har forbudt det.

Nye tal: 4 ud 10 nordmænd vil ikke eje en elbil
Spør du nordmenn om de foretrekker bensin- og dieselbiler fremfor elbiler, er løpet tett. 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie en elbil. Kreditt: InFact


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...