Elbiler står for nesten 90 prosent av det norske nybilsalget. Men ifølge en ny studie vil 4 av 10 sjåfører ikke eie bilene.
I Norge er ikke entusiasmen for elbiler så stor som man skulle tro. 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie en elbil, viser en ny studie. Dette står i kontrast til Norges ambisiøse mål om at alle nye biler som selges i landet skal være elektriske innen i år.
Studien, utført av InFact, avslører at en betydelig del av den norske befolkningen fortsatt foretrekker bensin- og dieselbiler.
Jonathan Parr, analysesjef hos bilforhandleren Rebil, peker på flere årsaker til denne motviljen. Han nevner blant annet den begrensede rekkevidden til elbiler, spesielt når de trekker tungt, samt manglende ladeinfrastruktur i deler av Norge.
– Elbilmålet er en utopi. Store deler av befolkningen foretrekker rett og slett bensin- og dieselbiler, sier Parr til Nettavisen .
Parrs uttalelse understreker utfordringen Norge står overfor i jakten på fullstendig elektrifisering av kjøretøyparken.
Selv om elbiler har blitt populært i Norge, er det fortsatt en betydelig del av befolkningen som ikke er overbevist om fordelene med elbiler.
Til tross for denne skepsisen er det fortsatt bred oppslutning om statlige tilskudd til elbiler.
Disse subsidiene, som inkluderer fritak for moms, bidrar til å gjøre elbiler mer attraktive for forbrukerne.
Støtten til elbiler er imidlertid ikke jevnt fordelt over befolkningen. Studien viser at støtten er størst blant personer med høyere inntekt.
Selv om elbiler sto for 89 prosent av nybilsalget i Norge i fjor, dominerer fortsatt bensin- og dieselbiler bruktmarkedet.
Denne dominansen av bruktmarkedet er en av faktorene som bidrar til den fortsatte populariteten til bensin- og dieselbiler.
Jonathan Parr tviler på at overgangen til elbil vil være frivillig i Norge. Han spår at et eventuelt forbud mot salg av bensin- og dieselbiler vil være nødvendig for å nå målet om fullstendig elektrifisering.
– Så langt er nordmennene verdensmestere, og vi har kommet et godt stykke på vei mot å nå målet om 100 prosent elbiler i nybilsalg.
– Men den dagen det ikke lenger selges bensin- eller dieselbiler i landet, vil det trolig være fordi myndighetene har forbudt det.