Klimarådets rapport, som er en fremskrivning og såkalt klimastatus, avdekker en nedjustering av utslippene fra biler på danske veier.
Danske biler er grønnere. I hvert fall grønnere enn Klimarådet hadde forventet.
Dette kommer frem i den såkalte Climate Status and Projection 2024-rapporten, som ble publisert denne uken.
I et vurderingsnotat , må Klimarådet, som regjeringen bruker som rådgivende organ, spise sine egne tidligere spådommer i form av betydelige nedjusteringer av danske bilers CO2-utslipp.
Det går rett og slett mye raskere å få elbiler på veiene enn først antatt. I september 2020 hadde for eksempel den tidligere sosialdemokratiske regjeringen en forventning om at det innen 2035 ville være godt over en million elbiler på veiene.
LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin
Men i det nye vurderingsnotatet skriver Klimarådet at: « utslippene fra veitransport er justert betydelig ned i Klimastatus og framskriving 2024 sammenlignet med fjorårets fremskrivning ».
" Dette er fordi det forventes en økning i utskifting av fossilt brensel til elbiler, varebiler og lastebiler. I tillegg forventes det en betydelig redusert grensehandel med drivstoff på dansk side av grensene. "
Bildet kan imidlertid endre seg mange ganger, og selv om dagens regjering med en politisk avtale holder avgiften på elbiler i ro. Avtalen er basert på en forutsetning om at det ikke vil være noen vesentlig prisforskjell mellom bensin- og dieselbiler allerede i 2027.
Den premissen ser ikke ut til å holde vann. Dels fordi en lang rekke bilmerker – inkludert Mercedes – har sagt at de ikke vet når elbilen kan konkurrere med diesel- og bensinbilene på pris.
Dette er imidlertid ikke det samme som fraværet av billige elbiler. Volkswagen har nettopp bekreftet merkets mål om å bygge en elbil for 150.000 DKK. Det blir imidlertid uten Renaults hjelp. Les mer om det her .