Akkurat nå er batteriet en av tingene som hindrer de fleste sjåfører fra å kjøpe elbil. Men det kan endre seg i løpet av de neste fire årene, viser nye tall fra Goldman Sachs.
Ifølge en ny analyse fra Goldman Sachs blir ikke bare elbilbatterier billigere, men de vil også gjennomgå betydelige prisfall de neste årene.
Allerede i år har prisene på elbilbatterier falt med 25 prosent sammenlignet med fjoråret. Prognoser indikerer at gjennomsnittsprisen per kilowatt-time vil nå $111 innen utgangen av året, men fortsatt holde seg over det avgjørende $100-nivået.
Analytikere fra Goldman Sachs forventer at prispresset på batterier vil fortsette. I løpet av de neste to årene ventes prisene å falle med ytterligere 28 prosent.
Noe som betyr at batteriprisene halveres innen fire år. Dette vil ifølge analysen føre til at elbiler blir like økonomisk fordelaktige som tradisjonelle bensindrevne biler – også uten statlige tilskudd.
– Det er to hovedårsaker til prisfallet. Den første er teknologiske fremskritt.
LES OGSÅ: Dansk bilselskap rammet av hackerangrep
– Vi ser flere nye batteriprodukter som har 30 prosent høyere energitetthet og lavere kostnader, forklarer Nikhil Bhandari, medleder for Goldman Sachs Researchs Asia-Pacific Natural Resources and Clean Energy Research.
Den andre årsaken er fallende priser på metallene som brukes i produksjonen av batterier. Litium og kobolt, som utgjør rundt 60 prosent av kostnadene ved batteriproduksjon, har sett betydelige prisfall.
– Omtrent 40 prosent av den fremtidige prisnedgangen kan tilskrives lavere råvarekostnader, spesielt etter de høye nivåene fra 2020 til 2023, legger Bhandari til.
Batterileverandørene har også optimert sin produksjon ved å bygge batteripakker direkte fra og fra enkeltceller, noe som reduserer kostnadene. På den annen side blir selve pakkene mer kompliserte å reparere.
Det er spesielt LFP-batterier som bruker færre sjeldne metaller som tar markedsandeler. Det skjer bl.a. i Kina, hvor teknologien snart forventes å utgjøre 40 prosent av elbilmarkedet.
NMC-batterier, basert på nikkel og kobolt, fortsetter imidlertid å dominere globalt.
Denne utviklingen er en utfordring for nye aktører som svenske Northvolt, som møter et stort prispress. Selskapet klarte imidlertid å betale en gigantisk skattegjeld i forrige uke og dermed unngå konkurs. Les mer om det her.
– Det tar omtrent 10 år fra starten av forskning og utvikling til produksjon, og mange bedrifter sliter med å bli konkurransedyktige i tide, bemerker Bhandari.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!