22. oktober, 2024

Nye tall: Elbilenes svakhet er halvert i pris på 4 år

Akkurat nå er batteriet en av tingene som hindrer de fleste sjåfører fra å kjøpe elbil. Men det kan endre seg i løpet av de neste fire årene, viser nye tall fra Goldman Sachs.

Ifølge en ny analyse fra Goldman Sachs blir ikke bare elbilbatterier billigere, men de vil også gjennomgå betydelige prisfall de neste årene.

Allerede i år har prisene på elbilbatterier falt med 25 prosent sammenlignet med fjoråret. Prognoser indikerer at gjennomsnittsprisen per kilowatt-time vil nå $111 innen utgangen av året, men fortsatt holde seg over det avgjørende $100-nivået.

Analytikere fra Goldman Sachs forventer at prispresset på batterier vil fortsette. I løpet av de neste to årene ventes prisene å falle med ytterligere 28 prosent.

Noe som betyr at batteriprisene halveres innen fire år. Dette vil ifølge analysen føre til at elbiler blir like økonomisk fordelaktige som tradisjonelle bensindrevne biler – også uten statlige tilskudd.

– Det er to hovedårsaker til prisfallet. Den første er teknologiske fremskritt.

LES OGSÅ: Dansk bilselskap rammet av hackerangrep

– Vi ser flere nye batteriprodukter som har 30 prosent høyere energitetthet og lavere kostnader, forklarer Nikhil Bhandari, medleder for Goldman Sachs Researchs Asia-Pacific Natural Resources and Clean Energy Research.

Den andre årsaken er fallende priser på metallene som brukes i produksjonen av batterier. Litium og kobolt, som utgjør rundt 60 prosent av kostnadene ved batteriproduksjon, har sett betydelige prisfall.

– Omtrent 40 prosent av den fremtidige prisnedgangen kan tilskrives lavere råvarekostnader, spesielt etter de høye nivåene fra 2020 til 2023, legger Bhandari til.

Batterileverandørene har også optimert sin produksjon ved å bygge batteripakker direkte fra og fra enkeltceller, noe som reduserer kostnadene. På den annen side blir selve pakkene mer kompliserte å reparere.

Det er spesielt LFP-batterier som bruker færre sjeldne metaller som tar markedsandeler. Det skjer bl.a. i Kina, hvor teknologien snart forventes å utgjøre 40 prosent av elbilmarkedet.

NMC-batterier, basert på nikkel og kobolt, fortsetter imidlertid å dominere globalt.

Denne utviklingen er en utfordring for nye aktører som svenske Northvolt, som møter et stort prispress. Selskapet klarte imidlertid å betale en gigantisk skattegjeld i forrige uke og dermed unngå konkurs. Les mer om det her.

– Det tar omtrent 10 år fra starten av forskning og utvikling til produksjon, og mange bedrifter sliter med å bli konkurransedyktige i tide, bemerker Bhandari.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Flere partier ønsker å stramme inn reglene for gale biler

Flere partier skal nå se på om det etter...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert...

Volkswagen-sjef utvist etter narkotikaskandale

Volkswagens markeds- og strategidirektør Jochen Sengpiehl (54) er arrestert...

Svært forbudt parkering i Danmark er helt lovlig i Norge

Trafikkreglene i Norge og Danmark er på mange måter...

Sjokk i bilbransjen – kjent bedrift nær nedleggelse

Den svenske leverandøren av bildeler GKN ePowertrain kan bli...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen-sjef utvist etter narkotikaskandale

Volkswagens markeds- og strategidirektør Jochen Sengpiehl (54) er arrestert i og utvist fra Kina etter at narkotika ble funnet. Volkswagens markeds- og strategisjef, Jochen...

Nå er Ettore Bugattis liv i ferd med å bli en film

Ettore Bugatti døde for nesten 80 år siden. Nå gjøres livet til franskmannen, som grunnla et av verdens fineste bilmerker, til en film. Filmen...

Le Mans-legenden er dødssyk av kreft

Chris Hoy, som gikk fra å være en av Englands mest suksessrike olympiske idrettsutøvere til Le Mans racingkor, har blitt erklært dødssyk av kreft....

Transportstyrelsen innfører rødt blinkende lys i trafikken

Frivillige skal nå ha hatt muligheten til å kore med grønne blink. Men det drar utover, og nå får Transportstyrelsen rote til. De røde...

Salget av elbiler i EU har falt betydelig på ett år

Salget av elbiler i EU har falt betydelig det siste året. Det viser de siste tallene fra de europeiske bilprodusentenes interesseorgan, ACEA. Elbilsalget i...

Tesla-batteri dødt etter 90 dager – "Det koster DKK 120.000."

En mann fra Gjøvik i Norge står overfor en regning på 120.000 kroner for nytt batteri. Og det bare 90 dager etter at han...

Ferrari F80 er merkets dyreste landeveisbil noensinne

Den nye Ferrari F80 er den dyreste nye bilen Ferrari noensinne har bygget. Likevel har den bare seks sylindre. Med en pris på over...

Frikjent for å ha kjørt 239 km/t – Audi-eier får uansett leve

En 20 år gammel Audi-eier ble faktisk frikjent i tingretten for å ha kjørt 239 km/t. Men nå er dommen falt. Boden er imidlertid...

Bilfabrikk er demontert – produksjonen starter aldri igjen

Det ser mer og mer ut til at eierne av Saabs tidligere fabrikk i Trollhättan har innsett at produksjonen aldri kommer i gang igjen....

EU støtter fortsatt fossilbilen – «Det er totalt uakseptabelt»

Tankesmien Transport & Miljø kritiserer i en ny rapport EU for å «fortsatt støtte fossilbilen med milliarder i året». Det er totalt uakseptabelt, heter...

Saab 900 Turbo gjenoppstår 12 år etter konkursen

Det er nå snart 12 år siden bilmerket Saab gikk konkurs. Men Retropowercars skal gjenopplive 900 Turbo-modellen med en såkalt rest mod. Saab 900...

Alfa Romeo vil holde liv i bensinbiler hvis kundene vil

Alfa Romeo er klar til å holde liv i forbrenningsmotoren hvis det er det kundene ønsker. Merket hadde ellers lovet å kun bygge elbiler....