9. mai, 2025

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet, heter det.

En ny rapport fra det felles organet for europeiske bilmerker, AECA, og Transport & Mobility Leuven slår fast at Europas strømnett ikke er tilrettelagt for de mange elbilene.

Mangel på kapasitet i strømnettet er et betydelig hinder for spredningen av elbiler. Dette truer den grønne overgangen på tvers av kontinentet.

Rapporten, som er utarbeidet av Transport & Mobility Leuven for bransjeorganisasjonen Acea, leverer en skarp kritikk av strømnettet.

Det peker på flere alvorlige mangler i Europa. Den generelle kapasiteten til strømnettet er faktisk direkte rødt kort.

Det er en utbredt mangel på tilstrekkelig solenergi som kan integreres i systemene. Smarte strømnett som kan regulere forbruket er ofte iøynefallende med sitt fravær.

Mange land opererer fortsatt med faste strømpriser. Dette gjør det mindre attraktivt å lade elbiler om natten, når etterspørselen vanligvis er lavere. Systemet er rett og slett ikke bygget for dagens utvikling.

– Selv om de europeiske strømnettene generelt har vært pålitelige og tilstrekkelige frem til nå, er de i økende grad i ferd med å bli en flaskehals, skriver Transport & Mobility Leuven i rapporten.

De legger til: –…spesielt med fremveksten av nye teknologier og endringer i forbrukeratferd.

Hurtigladere påvirkes av utilstrekkelig infrastruktur

Økende belastning på strømnettet gjør det vanskeligere å imøtekomme nye tilknytningsforespørsler. Og den eksisterende infrastrukturen mangler ofte den intelligensen som trengs.

Den kan ikke håndtere kompleksiteten ved digitalisert energiforbruk.

Videre er fleksibilitet på etterspørselssiden og utstyrsstyring fortsatt underutviklet. Dette til tross for potensialet for effektiv håndtering av elektriske utladninger.

Samtidig lades elbiler raskere og raskere. Selskaper som ABB utvikler superhurtige ladere. De kan levere opptil 1,2 megawatt. Flere kinesiske ladeleverandører kan allerede tilby det samme.

Det er nok strøm til å lade en tung lastebil under sjåførens obligatoriske pause. Men så oppstår spørsmålet.

Hva er vitsen med hurtigladere hvis strømnettet ikke kan levere den nødvendige strømmen? Bilmerkene er ivrige etter å promotere teknologi som V2G, der bilen kan returnere strøm til nettet, men det er rett og slett ikke mulig ennå .

Regionale forskjeller og økonomiske utfordringer

Ifølge rapporten støtter bare tolv prosent av dagens elbiler i Europa V2G. Pilotprosjekter er i gang, men teknologien har ikke blitt populær.

Rapporten advarer også om ujevn utvikling mellom ulike land. Nederland, Tyskland og Frankrike har kommet langt. Andre land har fortsatt færre offentlige ladestasjoner enn bensinstasjoner.

Totalt sett er lading av elbiler bedre enn før. Men forskjellene mellom regionene er store, og dette bremser utviklingen. I 18 av EUs 27 medlemsland er det fortsatt enklere å finne en bensinstasjon enn en ladestasjon.

Nybilsalget viser også et splittet Europa. Noen markeder har en høy andel elbiler. Andre holder seg på nivåer der færre enn én av ti nye biler er elektrifisert.

Selv om det begynner å dukke opp flere og flere rimelige elbiler, både nye og brukte, er prisen fortsatt for vanskelig å svelge for mange sjåfører. Dette gjelder spesielt for de som er avhengige av offentlig lading og mangler egne ladefasiliteter.

Samtidig sliter europeiske bilprodusenter med høye strømpriser. Prisene er hele 151 prosent høyere enn i USA. I tillegg er bilfabrikker i vår del av verden avhengige av importerte batterier, ofte fra Kina, hvor produksjonen er 20 til 30 prosent billigere.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Så skjedde det – bensin koster nå under 9,5 kroner

Svenskene fortsetter å senke bensinprisen. Hos kjeden Costco, som...

73 000 tilbakekallinger har ødelagt Volvo

I USA hevder en Volvo-eier at bilmerkets tilbakekalling av...

Elbil eller bensin: Hva er best for klimaet akkurat nå?

En leser er i tvil: Bør han bytte ut...

Sponsor uttalte seg – Formel 1-treneren har fått sparken

Allerede før han startet Formel 1-sesongen, gikk det rykter...

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...