Først ønsket NamX å bygge en hydrogenbil med brenselsceller. Nå prøver det franske merket å erstatte den med en forbrenningsmotor som brenner hydrogen.
Hvis navnet NamX ikke betyr noe for deg, er du raskt tilgitt.
Det er både år og dager siden at det kinesiske merket første gang viste frem en hydrogenbil på Paris Motor Show i oktober 2022.
På den tiden hadde franskmennene planer om en hydrogenbil designet av Pininfarina brenselsceller. Den måtte kunne fylles lynraskt og ha en rekkevidde på opptil 800 kilometer.
Planen var å gjøre alvor av produksjonen allerede i 2025. Men nå har det vært andre problemer. Boller formet som en 6,2-liters V8-motor som brenner hydrogen.
LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin
Firmaet selv forklarer dette om bilen.
Informasjon om motoren er fortsatt ekstremt begrenset. Men selskapets grunnlegger Faouzi Annajah sier at han ombestemte seg av tre grunner.
For det første for å unngå tunge batterier, for det andre for å bygge videre på en lang europeisk tradisjon med utvikling av forbrenningsmotoren. Og sist men ikke minst for å bevare gleden ved å kjøre bil.
Planen er fortsatt en lansering i 2025. Men nå sies NamX å flytte det hele til «mot slutten av året».
På den annen side vil bilen, som er en coupé-lignende crossover, være tilgjengelig i to versjoner innen den tid. Grunnutgaven er ventet å koste 65.000 euro, tilsvarende 484.000 kroner. For den slags penger får du bakhjulsdrift og 300 hestekrefter.
Toppmodellen NamX GTH er ventet å koste 95.000 euro, tilsvarende 708.000 kroner. Det stemmer med 550 hestekrefter, firehjulsdrift og en 0-100 km/t-tid på 4,5 sekunder.
NamX er for øvrig langt fra den eneste som ønsker at en forbrenningsmotor skal gå på hydrogen. Ferrari har samme idé med en omvendt V6-motor. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!