Xiaomi har gått fra å bygge forbrukerelektronikk til elbiler. Det går tilsynelatende så bra at selskapet omstiller seg igjen og regner med å bygge 130.000 biler i år.
Xiaomi, som er mest kjent for elektronikk som telefoner og såkalte smartklokker, har for tredje gang økt forventningene til salget av elbilen SU7 i 2024.
Det nye anslaget er 130.000 solgte biler før året er omme. Denne oppjusteringen skyldes den høye etterspørselen etter SU7, som har nødvendiggjort økt produksjon ved Xiaomis fabrikker.
Det skriver Reuters .
SU7 ble lansert i Kina i slutten av 2023 og de første bilene ble levert til kunder våren 2024. Etter lanseringen var det mye medieomtale av ulykker med SU7, hovedsakelig med influencere.
Det ble blant annet beskrevet hvordan SU7 både har problemer med bremsing og hvordan den styrer elendig. Dessuten kan helt nye biler ikke repareres. Les mer om det her .
LES OGSÅ: 10 prosent av sjåførene vil aldri eie en elbil
Til tross for dette har SU7 vist seg populær. Tilbake i april sa selskapet selv at 70.000 sjåfører hadde forhåndsbestilt bilen.
Xiaomi-sjef Lei Jun har uttalt at salget har overgått selskapets forventninger.
For å møte etterspørselen har Xiaomi økt produksjonskapasiteten ved å innføre flere skift i fabrikkene. Analytikere fra Huatai Securities spår at Xiaomi vil selge over 400 000 biler neste år.
Sammen med den økte produksjonen av SU7, har Xiaomi rapportert en økning i inntektene på over 30 prosent. Det er verdt å merke seg at SU7 bare er tilgjengelig i Kina så langt.
En interessant detalj er at Ford-sjef Jim Farley har uttalt at han kjører en SU7 til daglig. Akkurat den uttalelsen har imidlertid fått flere kritikere til å kalle regissøren for noe så voldelig som en forræder.
Kineserne er generelt veldig raske. Til tross for tollmurer fra EU, og et USA som ønsker å forby kinesiske elbiler i 2028, har et merke som BYD ansatt 200 000 nye mennesker på bare 3 måneder.
Tilbake hos Xiaomi har de imidlertid allerede fått alvorlig kritikk for ytelsesversjonen av SU7. Mange mener kineserne rotet til balansen da bilen satte runderekorden på Nürburgring.
Bilen som satte rundetiden har veldig lite med en gatebil å gjøre. Likevel sa kineserne at de hadde slått Porsche Taycans rundetid.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!