Alle bilister skal forbys å kjøre over 30 km/t i byene. Det er en myte at man går saktere frem, sier European Road Safety Council.
Hvis det står til NGO European Road Safety Council, må alle bilister i alle europeiske byer ha forbud mot å kjøre over 30 km/t.
Det er en myte når det hevdes at en fartsgrense på 30 km/t skaper trafikkork i byen.
Det vil helst ikke bli dyrere for samfunnet å tvinge sjåfører til å bremse, hevder NGO.
Ifølge European Road Safety Council kan du faktisk spare penger ved å innføre en generell fartsgrense på 30 km/t for alle biler. I hvert fall heller enn å gjøre det gradvis.
For selv om det i utgangspunktet vil koste penger – bl.a. fordi alle trafikklys og kontroller må tilpasses de nye hastighetene – fordelene med lavere hastighet vil langt overstige den prisen, heter det.
LES OGSÅ: Kommune kan legge ned dansk motorfest helt
Som et eksempel nevner European Road Safety Council situasjonen i Wales, der regjeringen har innført en nasjonal fartsgrense på 20 miles i timen, tilsvarende 32 km/t.
Dette har, sier NGO, allerede betydd for ett forsikringsselskap at antall skademeldinger fra bilister har falt med 20 prosent.
NGO viser også til at det er vedtatt nasjonal lovgivning i Østerrike, som lar det være opp til de enkelte byene om de vil forby bilister å kjøre fortere enn 30 km/t.
Mer eller mindre det samme er tilfellet her hjemme. Alle danske byer har fått lov til å innføre miljøsoner der enkelte dieselbiler ikke får kjøre. Og storbyene vedtar det ene flertallet etter det andre om at bilistene må kjøre saktere.
I Odense ønsker for eksempel et flertall at bilistene følger en generell fartsgrense på 20 km/t i byen. Bystyret ønsker også å gjøre det forbudt å kjøre 110 og 130 km/t på motorveien.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!