iPhone-brukere som også er Tesla-eiere ser ut til å være de eneste som er berørt av et nytt problem. Verken bilprodusenten eller IT-giganten har noen kommentar.
iPhone-eiere som også er Tesla-eiere har opplevd et problem med telefonsamtaler som oppstår når de kobler iPhone til Tesla-bilen.
Problemet ser ut til å bare oppstå på iPhones. Mens Android og andre operativsystemer fungerer uten problemer. Tesla har ennå ikke løst problemet, og verken Apple eller Tesla har ønsket å kommentere saken offentlig.
Dette er skrevet av Norsk Motor .
Problemet ble først lagt merke til da en Tesla-eier fra Bergen i Norge mottok bilen sin, som han hadde kjøpt for rundt 450.000 danske kroner.
Kort tid etter å ha tatt bilen i bruk, merket han at lyden i bilens høyttalere ble forvrengt og knitrende under telefonsamtaler. Ifølge bileieren var lyden «som om høyttalerne hadde eksplodert». Men problemet oppsto kun under samtaler og ikke når musikken ble spilt fra telefonen gjennom bilens høyttalere.
LES OGSÅ: Partiet vil forby fremkjøring fra i morgen
Tesla har forsøkt å finne en løsning og har undersøkt saken, men konkludert med at det er en feil som eiere må akseptere med mindre en fremtidig programvareoppdatering løser problemet.
Ifølge interne dokumenter hos Tesla dukker problemet opp i enkelte versjoner av Tesla Model Y produsert i 2022. Tesla Norge har bekreftet at problemet er funnet i andre biler fra samme årsmodell, og eiere av Tesla Model 3 fra samme periode har også rapportert om lignende utfordringer.
Både Tesla og eieren har gjennomført en rekke tester som bekrefter at lydproblemet kun oppstår med iPhone.
Tesla har i den forbindelse hevdet at feilen ligger hos Apple og ikke Tesla selv. Dette synet deles imidlertid ikke av norske forbrukermyndigheter, hvor bileier har klaget på problemet.
Forbrukerklagenemnda har etter gjennomgang av saken tatt bileierens klage til følge og konkludert med at Tesla er ansvarlig for at bilen fungerer som forventet ved normal bruk, også når telefonen er tilkoblet.
Styret fastslo at bileier har rett til å heve kjøpet, noe som betyr at han kan få hele beløpet for bilen tilbake med renter. Avgjørelsen kan få konsekvenser for andre bileiere som opplever lignende problemer med telefonforbindelser i bilene sine.
Forbrukerklagenemnda kritiserte også Tesla for ikke å kunne dokumentere at problemet var forårsaket av Apple, slik Tesla ellers har hevdet. Tesla tilbød eieren kompensasjon i form av gratis bremseservice samt innvendig og utvendig vask av bilen, men eieren avslo tilbudet da det ikke løste selve problemet.
Tesla- og Apple-produkter er ikke de nyeste driverne å ha problemer med. BMW-eiere har rapportert at bilene deres dreper telefonene deres. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!