15. april, 2025

Nytt lovforslag forbyr alle biler å ha baklysene slått av

I Sverige har Kristdemokraterna fått nok av biler med avslått baklys til at partiet nå vil forby dem. Men det kan være ulovlig.

Altfor mange sjåfører kjører rundt uten baklysene på i mørketida. Det viste en rapport fra Sveriges väg- och transportforskningsinstitut (VTI) allerede i 2023.

Hele 83 prosent av sjåførene kjører med baklysene av. Mange vet det ikke engang selv. Nå krever politiker Magnus Jacobsson (KD) at alle sjåfører skal forbys å kjøre rundt med annet enn baklys som alltid er på.

Problemet med at baklysene ikke ble slått av oppsto virkelig i 2011. Da innførte EU nye regler. Reglene tillot bruk av kjørelys uten baklysene på på dagtid.

Tanken bak EU-regelen var å spare strøm. Bilene ville trenge å bruke mindre energi og dermed mindre drivstoff.

Men utviklingen har endret forutsetningene. Mange moderne biler bruker energieffektive LED-lys. Derfor har argumentet om å spare strøm blitt mindre viktig, ifølge Jacob Sidenvall fra M Sverige.

Kristendemokraten Magnus Jacobsson har nå lagt frem et forslag i Riksdagen. Han ønsker å endre gjeldende lovverk. Målet er en klar forbedring av trafikksikkerheten.

Fare for stopp og ulykker med avslått baklys

Jacobsson påpeker at biler skal være godt synlige i trafikken. Mange nye biler har en automatisk funksjon. Den slår på baklysene i mørke eller dårlig sikt.

Den automatiske funksjonen fungerer dessverre ikke alltid optimalt. Dette skaper farlige situasjoner. Slukkede baklykter gir mindre varsling til trafikanter bak.

Dette reduserer sikkerhetsmarginene betraktelig. VTI-forsker Björn Lidestam understreker alvoret. Forskjellen mellom på og av baklys kan være forskjellen mellom en hendelse og en ulykke.

I verste fall kan det bety forskjellen på liv og død. Dette gjelder spesielt ved plutselige manøvrer. Eller hvis et barn uventet åpner en dør.

Alt peker på fordelene med opplyste baklykter. Det er rett og slett tryggere, ifølge VTI-forskeren.

Fremtiden til lovforslaget og EU-regler

Det er ikke bare et spørsmål om sikkerhet. Du risikerer også en stall. Å kjøre med baklysene av kan være dyrt. Dette gjelder også i dagslys.

Trafikkpolitibetjent Johan Alm i Falun opplyser om bøtetaksten. Boten for at baklys ikke slås av er 1200 svenske kroner. Det tilsvarer cirka 800 danske kroner.

Jacob Sidenvall fra M Sverige, som tilsvarer FDM i Danmark, mener mange sjåfører stoler for mye på bilens sensorer.

De bør bruke sin egen sunne fornuft for å vurdere lysforholdene. M Sweden støtter ideen om å ha baklys 24/7.

Organisasjonen M Sverige takker Magnus Jacobsson for å ta opp saken. De mener det er rimelig å utrede behovet for ny lovgivning. Gjeldende regler forårsaker fortsatt trafikkforstyrrelser.

Forslaget er nå til behandling i det svenske transportutvalget. Det kan så stemmes over i Riksdagen. Det er imidlertid en potensiell hindring.

Det er usikkert om et svensk krav er forenlig med EUs bilgodkjenninger. Sverige må følge de felles EU-reglene. EU kan derfor potensielt hindre Sverige i å innføre et slikt nasjonalt krav.

Magnus Jacobsson håper imidlertid på en adopsjon. «Det handler om trafikksikkerhet», avslutter han.

Hos Boosted.dk skriver vi ofte om bilteknologi og sikkerhet. Du kan finne artikler om alt fra avanserte lyssystemer til de nyeste lovene. Blå. LED-lys er nå tillatt også på eldre biler. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Lada Niva er nå verdens eldste fabrikknye SUV

Den ikoniske Lada Niva, lansert i 1977, får en...

Salget av brukte Teslaer stuper i Danmark

Tallene peker bare i én retning. Det er nemlig...

Jeff Bezos bak Slate Auto: Ny amerikansk pickup til 175.000 DKK.

Den nye bilprodusenten Slate vil lansere en elektrisk pickup...

Hos Renault er en 110 km/t-begrenser ekstrautstyr.

Det kanskje billigste tilleggsutstyret fra Renault noensinne er en...

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner. Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division....

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er død. Han var 61 år gammel og døde i en bilulykke. Hattori klarte å kjøre...

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes...

FCK-spiller risikerer utvisning for hensynsløs kjøring

FC København sier de støtter lagets meksikanske fotballspiller Rodrigo Huescas, selv om han risikerer å bli utvist for å ha kjørt i 111 km/t....

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser at utleiefirmaet som eier kameraene nekter å sette opp flere feller. Sjåfører i den tyske...

Tapte 40 milliarder – konkursrammet bilfabrikk skal auksjoneres

Northvolt Ett var det europeiske batterieventyret som aldri skjedde. Bare utstyret, som nå skal ut på auksjon, antas å være verdt 2,2 milliarder kroner....

Mercedes har endret logo – kan du se hvor?

Mercedes er den siste i rekken av bilmerker som har endret logoen av én enkelt grunn. Nemlig de digitale skjermene i nye biler. Kan...

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo....

Her er bilene med de pinligste feilene – er din på listen?

ADAC-støt: Toyota C-HR, RAV4, Yaris og Yaris Cross topper listen over biler med flest ulykker i Tyskland. Batterifeil er den store synderen. En ny...