Biler i størrelsesorden 100.000 sto for trafikkforbud, fordi de eldre 2- og 3G-nettene må legges ned. Nå er den avgjørelsen utsatt til minst 2027.
Det har allerede fått konsekvenser. Et merke som Nissan stenger for eksempel flere funksjoner i appen for eldre elbiler.
Men nå risikerer en del eldre biler, som generelt er avhengig av nettforbindelsen som går på 2- og 3G-nettverk, å ikke bli rammet av trafikkforbud likevel.
Med nedleggelsen av de eldre mobilnettene ble det ellers trafikkforbud, fordi den lovpålagte nødanropsknappen er koblet til omverdenen på den måten.
Dette skriver Aftonbladet .
Men nå utsetter i hvert fall svenskene stengingen av de eldre mobilnettene. Dette betyr også at eldre navigasjonssystemer vil få forlenget levetid. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Leser spør: Hvorfor henter ikke danskene billige elbiler i Norge?
I Danmark har Telenor foreløpig varslet at de også vil stenge 2- og 3G-forbindelsen. Dette skal etter planen ikke skje før i 2030. Teleselskapet vil imidlertid foreløpig ikke gi detaljer om en nøyaktig dato. Det skriver Ingeniøren.
Det er imidlertid ikke bare på teknologifronten at spesielt sjåfører med eldre biler må frykte at bilene deres snart er ubrukelige.
I 2027 innfører EU det såkalte ETS 2-kvotesystemet for drivstoff. Og dette får allerede industrien til å varsle om ekstremt dyr bensin og diesel.
– Vi har hatt diskusjoner med representanter i drivstoffbransjen som mener at prisen kan stige til opptil 40 svenske kroner (26 danske kroner, red.) pr. liter, sier Peder Blohm Bokenhielm, talsmann for Fuel Rebellion, til media Carup.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!