Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller.
En banebrytende oppfinnelse fra amerikanske ingeniører kan potensielt endre måten private bileiere fyller drivstoff på kjøretøyene sine.
Selskapet Aircela har presentert en prototype av en maskin som skal gjøre det mulig for sjåfører å lage sin egen syntetiske bensin med en blanding av luft, vann og strøm fra solceller.
Dette åpner opp for en fremtid der hver husstand kan bli sin egen lille bensinstasjon.
Maskinen som Aircela har utviklet ble nylig vist frem i New York. Størrelsesmessig kan den sammenlignes med et stort kjøleskap.
Den er designet med tre separate moduler, hvis form ligner hullene i en bikube.
Teknologien i maskinen henter nitrogen fra atmosfæren og hydrogen fra vanlig vann.
Hele prosessen drives av elektrisitet, som ideelt sett kommer fra solceller. Dette vil gjøre bensinen som produseres syntetisk.
Aircela ser for seg at vanlige husholdninger kan bruke maskinen. Det er imidlertid ennå ikke helt klart hvor mye strøm og vann som faktisk kreves for å få bensinen ut i den andre enden.
Dette reiser spørsmål om effektivitet og de reelle kostnadene for forbrukeren. Å drive teknologien utelukkende på solenergi vil sannsynligvis kreve en betydelig og ganske omfattende installasjon av solcellepaneler.
Utfordringer og den realistiske naturen til hjemmebrygget bensin
Mange husholdninger har kanskje ikke den nødvendige plassen til et stort solcelleanlegg. Dette kan begrense spredningen av teknologien, selv om den blir kommersielt tilgjengelig.
Det er også spørsmålet om den totale kostnaden ved å fylle drivstoff på bilen via en slik minibensinstasjon.
Det er ikke usannsynlig at prisen per liter ferdig bensin vil være høyere enn på tradisjonelle bensinstasjoner.
Dette gjelder spesielt i oppstartsfasen og for enhver masseproduksjon som kan presse prisene ned.
Selv om ideen om hjemmeprodusert bensin appellerer til mange, vil det sannsynligvis ta lang tid før vi ser denne typen ting implementert i husholdninger. Hvis det noen gang skjer.
Men ingeniørenes tilnærming er utvilsomt interessant. Det oppfyller et ønske fra mange bileiere om større uavhengighet og potensielt grønnere drivstoff. Hvor realistisk en storstilt utrulling er, er imidlertid et åpent spørsmål.
Erfaring viser ofte at teknologier som høres for gode ut til å være sanne, sjelden blir virkelighet.
Som den blyholdige bensinen som lovet så mye, men endte opp med å drepe sin egen oppfinner. Drivstoffet ble også forbudt. Les mer om det her .
Fremtidens drivstoff og alternativene
Potensialet til syntetiske drivstoff, også kalt e-drivstoff, er imidlertid noe som det forskes intensivt på globalt.
Flere bilmerker, inkludert Porsche, Toyota og BMW, har allerede investert i utviklingen av e-drivstoff.
De ser det som en mulig måte å bevare forbrenningsmotoren i en fremtid der elbilen også er et alternativ.
Men vi trenger faktisk ikke å reise særlig langt for å finne folk som også tror på fremtiden til syntetisk drivstoff.
En av dem er den danske regissøren Gorm Ellegaard. Han jobber daglig med utviklingen av det syntetiske drivstoffet. Og han tror ikke bare at drivstoffet er et alternativ; Det er helt nødvendig.
– Akkurat nå koster en liter e-drivstoff rundt 45 kroner. Men med den tiden og støtten som andre deler av energisektoren har fått, kan vi enkelt skape en konkurransedyktig virksomhet.
– Dette betyr også at vi kan komme nær en literpris som ligner på det danskene kjenner fra bensin og diesel i dag, forteller han til Boosted.