Volkswagen er så økonomisk presset at 35.000 permitteringer innen 2030 kanskje ikke er nok, melder media.
Det er ingen hemmelighet at Volkswagen ikke får orden på økonomien. Det mangler milliarder i regnskapet. Av samme grunn vil 35.000 ansatte bli permittert innen 2030.
Samtidig vil Volkswagen legge ned flere fabrikker i Tyskland. Noe som aldri har skjedd før.
Ifølge Reuters kan flere kinesiske bilmerker være interessert i å overta fabrikkene for å unngå straffetoll på elbiler. Men selv med de kinesiske pengene ser kontoene blodrøde ut.
Det mener i hvert fall det tyske mediet Handelsblatt .
Kilder som er kjent med Volkswagens planer sier til media at det er behov for ytterligere kutt, selv om bilmerket nettopp har brukt uker på å forhandle om de mange oppsigelsene og fabrikkstengingene.
Kildene mener at Volkswagen veldig snart må kutte kostnadene ytterligere. Ledelsen i Wolfsburg selv har så langt ikke kommentert historien.
Men innsidere sier til Handelsblatt at Volkswagen allerede har utsatt resultatmålene med tre til fire år. Tyskerne skulle tjene minst 6,5 prosent på hver bil som ruller av samlebåndet innen 2026.
Volkswagens styreformann Oliver Blume har også bekreftet at de ikke vil avvise kinesisk interesse for fabrikkene som skal stenges.
VW er imidlertid langt fra det eneste merket i konsernet som stenger fabrikker for å finne penger. Audi forlater sin fabrikk i Belgia i februar. Og den blir stående, til tross for forhandlinger med bl.a. Kinesiske merker, ikke gjenåpnet.
Rundt 3500 ansatte står nå uten jobb. Situasjonen i Belgia har ført til flere protester, med ansatte som stjeler bilnøkler og brenner dekk foran fabrikken. Men det har ikke fått Audi til å ombestemme seg.
Dette gjenstår bare én bilfabrikk i hele Belgia. Nemlig den som Volvo bygger den skandalerammede EX30 på i byen Gent.
Men Volkswagen-konsernet har flere problemer. Denne uken har det også kommet frem at merket dropper planene om å lansere den 'elektriske Passat' ID.7 i USA eller Canada.
I en kommentar til nordamerikanske medier «klandrer» en talsperson beslutningen på «det endrede klimaet rundt elbiler».
VW-folket tok ikke opp om dette er en hentydning til gjenvalgt president Trumps holdning til elbiler. Motsatt har Trump allerede gjort det klart at han ønsker å avskaffe støtten amerikanerne kan få til nye elbiler. Les mer om det her .