Permitterer 35.000 – bilgiganten må spare enda mer

Volkswagen er så økonomisk presset at 35.000 permitteringer innen 2030 kanskje ikke er nok, melder media.

Det er ingen hemmelighet at Volkswagen ikke får orden på økonomien. Det mangler milliarder i regnskapet. Av samme grunn vil 35.000 ansatte bli permittert innen 2030.

Samtidig vil Volkswagen legge ned flere fabrikker i Tyskland. Noe som aldri har skjedd før.

Ifølge Reuters kan flere kinesiske bilmerker være interessert i å overta fabrikkene for å unngå straffetoll på elbiler. Men selv med de kinesiske pengene ser kontoene blodrøde ut.

Det mener i hvert fall det tyske mediet Handelsblatt .

Kilder som er kjent med Volkswagens planer sier til media at det er behov for ytterligere kutt, selv om bilmerket nettopp har brukt uker på å forhandle om de mange oppsigelsene og fabrikkstengingene.

Kildene mener at Volkswagen veldig snart må kutte kostnadene ytterligere. Ledelsen i Wolfsburg selv har så langt ikke kommentert historien.

Men innsidere sier til Handelsblatt at Volkswagen allerede har utsatt resultatmålene med tre til fire år. Tyskerne skulle tjene minst 6,5 prosent på hver bil som ruller av samlebåndet innen 2026.

Volkswagens styreformann Oliver Blume har også bekreftet at de ikke vil avvise kinesisk interesse for fabrikkene som skal stenges.

VW er imidlertid langt fra det eneste merket i konsernet som stenger fabrikker for å finne penger. Audi forlater sin fabrikk i Belgia i februar. Og den blir stående, til tross for forhandlinger med bl.a. Kinesiske merker, ikke gjenåpnet.

Rundt 3500 ansatte står nå uten jobb. Situasjonen i Belgia har ført til flere protester, med ansatte som stjeler bilnøkler og brenner dekk foran fabrikken. Men det har ikke fått Audi til å ombestemme seg.

Dette gjenstår bare én bilfabrikk i hele Belgia. Nemlig den som Volvo bygger den skandalerammede EX30 på i byen Gent.

Men Volkswagen-konsernet har flere problemer. Denne uken har det også kommet frem at merket dropper planene om å lansere den 'elektriske Passat' ID.7 i USA eller Canada.

I en kommentar til nordamerikanske medier «klandrer» en talsperson beslutningen på «det endrede klimaet rundt elbiler».

VW-folket tok ikke opp om dette er en hentydning til gjenvalgt president Trumps holdning til elbiler. Motsatt har Trump allerede gjort det klart at han ønsker å avskaffe støtten amerikanerne kan få til nye elbiler. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...