Elbilen Polestar 3 setter en ny standard i Euro NCAPs kollisjonstester. Bilen oppnรฅr tidenes hรธyeste poengsum for barnesikkerhet med imponerende 93 prosent.
Den nye elbilen Polestar 3 har oppnรฅdd en bemerkelsesverdig poengsum i den siste Euro NCAP-kollisjonstesten. Bilen skiller seg spesielt ut nรฅr det gjelder barnesikkerhet i kupeen.
Her setter Polestar 3 ny rekord. Dette er den hรธyeste poengsummen som noen gang er mรฅlt for barnevern i bil.
Det skriver Euro Ncap i en pressemelding .
Euro NCAP er en uavhengig organisasjon. De tester sikkerheten til nye biler pรฅ det europeiske markedet. Testprogrammet deres er omfattende. Den dekker beskyttelse av voksne, barn, fotgjengere og bilens sikkerhetssystemer.
I den siste testrunden ble syv nye bilmodeller undersรธkt. Alle de syv bilene oppnรฅdde den hรธyeste totale vurderingen pรฅ fem stjerner. Dette indikerer et generelt hรธyt sikkerhetsnivรฅ blant nye biler.
Imidlertid skilte Polestar 3 seg ut fra mengden. Bilen oppnรฅdde hรธyest poengsum totalt. Den presterte spesielt godt i sikkerhetskategoriene for voksne og barn.
For voksnes sikkerhet scoret Polestar 3 90 prosent. Men det gikk enda bedre med sikkerheten til de minste.
Polestar 3 imponerer i sikkerhetstester
Det mest bemerkelsesverdige resultatet var imidlertid for barnesikkerhet. Her nรฅdde Polestar 3 hele 93 prosent. Dette er den hรธyeste poengsummen som Euro NCAP noen gang har oppnรฅdd i denne kategorien.
Euro NCAP selv fremhever Polestar 3s resultat.
โ Polestar 3s ytelse i barnesikkerhetstesten er forblรธffende nรฆr en perfekt poengsum, sier sikkerhetsinstituttet.
โ Den viser hvordan et engasjement for sikkerheten til alle passasjerer kan lรธnne seg ved รฅ gi eksepsjonell beskyttelse i tilfelle en ulykke.
Euro NCAP anerkjenner Polestars arbeid. De mener bilprodusenten setter en ny standard for sikkerhet. Dette gjelder uavhengig av passasjerens alder eller stรธrrelse.
De seks andre bilene i testen oppnรฅdde ogsรฅ fem stjerner. De nรฅdde imidlertid ikke helt opp til Polestar 3s nivรฅ i de spesifikke testkategoriene.
Andre testede biler og Kina-fokus
De andre modellene som ble testet var BYD Sealion 7, Cupra Terramar, Geely EX5, Hongqi e-HS9 og Jaecoo 7 PHEV. Flere av bilene som testes kommer fra kinesiske bilprodusenter.
Euro NCAP konstaterer at mange nye kinesiske merker oppnรฅr gode resultater. De fรฅr ofte toppkarakterer i sikkerhetstester. Dette viser en positiv utvikling for de nye aktรธrene i markedet.
Organisasjonen uttrykker imidlertid ogsรฅ en viss bekymring. Generalsekretรฆr Dr. Michiel van Ratingen sier:
โ Kinesiske merker utvikler og slipper nye bilmodeller i et rasende tempo, og mange fรฅr maksimalt fem stjerner i Euro NCAPs potensielle produsentsikkerhetsvurdering.
Han advarer imidlertid ogsรฅ bilistene.
– Men hvis problemer ikke bรธr neglisjeres under testen. (Produsentene) รธnsker รฅ opprettholde sikkerhetsstandardene som er vanlige i Europa.
Dette tyder pรฅ at det kan vรฆre til og med svรฆrt store variasjoner i hvor seriรธst bilmerker tar sikkerheten til bilene sine.
Euro NCAPs tester er viktige for forbrukerne. De gir et sammenlignbart grunnlag for รฅ vurdere sikkerheten til biler.
Det hjelper bilkjรธpere til รฅ ta informerte valg i et komplekst marked. Spesielt SUV-markedet er fylt med mange nye modeller.
Testresultatene for Polestar 3 understreker bilens fokus pรฅ sikkerhet. Den nye rekorden for barnesikkerhet er en betydelig prestasjon.
รnsker du รฅ lese mer om Polestar og deres andre modeller, kan du finne flere artikler pรฅ Boosted.dk. For รธyeblikket er merket blant annet: veldig bekymret for รฅ bli fullstendig utestengt i USA. Les mer om hvordan her .