Polestar kunngjør ny kompakt SUV – Polestar 7 – økt produksjon i Europa og en langsiktig vekstplan .
Polestar har publisert sin strategi for de kommende årene, hvor målet er en årlig vekst i detaljomsetningen på 30-35 % fra 2025 til 2027.
Samtidig sikter selskapet mot en positiv justert EBITDA i 2025. En del av planen innebærer lansering av Polestar 7 , en kompakt premium-SUV som skal produseres i Europa.
Polestar 7: Produksjon i Europa og fokus på SUV-segmentet
Polestar 7 vil være en kompakt premium SUV, rettet mot et voksende segment. Produksjon i Europa vil styrke selskapets globale produksjonsnettverk, som allerede inkluderer anlegg i USA, Sør-Korea og Kina.
Modellen vil være en del av Polestars strategi for å redusere antall tekniske plattformer og forenkle prosesser for å oppnå lavere kostnader og mer effektive investeringer.
Utvidelse av forhandlernettverket
Polestar utvider sitt nettverk av forhandlere betydelig. Antallet Polestar Spaces i Europa skal øke med 75 %, fra 70 til 130 butikker, innen 2026. I Nord-Amerika vokser antallet fra 36 til 57 lokasjoner.
Selskapet ekspanderer også inn i nye markeder, inkludert Frankrike, hvor salget starter i 2025. Det er ytterligere planer om å etablere seg i Øst-Europa, Asia og Latin-Amerika etter 2026. Polestar vil fortsette å tilby nettsalg i tillegg til de fysiske lokasjonene.
Produktportefølje og fremtidige modeller
Polestar 7 følger introduksjonen av Polestar 5, som vil bli lansert i andre halvdel av 2025. Polestar 5 blir en grand tourer bygget på en aluminiumsplattform og vil være den første modellen fra Polestar som bruker 800-volts teknologi.
Salget av Polestar 3 og Polestar 4 har allerede markert seg med 56 % av ordreinngangen i fjerde kvartal 2024.
Finansiell strategi og investeringer
Polestar planlegger å oppnå positiv fri kontantstrøm i 2027, primært gjennom optimalisering av faste kostnader og investeringer.
Selskapet forventer også inntekter fra salg av CO2-kreditter, hvor etterspørselen forventes å øke etter hvert som tradisjonelle bilprodusenter går over til elbiler. Polestar har allerede etablert avtaler med fire bilprodusenter i EU om CO2-pooler fra 2025.
Energiløsninger og teknologiinvesteringer
Polestar introduserer en ny tjeneste, Polestar Energy, som har som mål å redusere kostnadene ved å lade hjemme. Gjennom en tilknyttet app kan kundene redusere kostnadene sine med opptil 30 %.
Tjenesten vil bli lansert i flere europeiske markeder senere i 2025. Polestar planlegger også å introdusere Vehicle-2-Grid-teknologi, som gjør det mulig å bruke bilens batteri som energikilde for hjemmet.
Polestar forbereder seg på en utvidet global tilstedeværelse med nye modeller, flere forhandlere og strømlinjeformet produksjon. Strategien fokuserer på vekst, reduserte kostnader og utvikling av nye inntektskilder for å oppnå en mer stabil finansiell stilling.