Til tross for fremgang både nasjonalt og internasjonalt, er Polestars regnskap fortsatt i filler. I første kvartal forsvant over 1 milliard danske kroner.
Polestar er ikke så flinke til å tjene penger. I begge tilfeller bruker det svensk-kinesiske merket opp mer penger enn det tjener.
Og første kvartal i 2025 var intet unntak. Det nylig publiserte kvartalsregnskapet viser at det er et underskudd på 1,24 milliarder danske kroner i kassen.
Underskuddet må sammenlignes med at merket, som vokste ut av et racingteam i 2017, skylder svimlende 48 milliarder kroner.
Det finnes imidlertid lys i mørket. For første gang tjener de kinesiske svenskene penger på å selge biler. Men det er ikke nok til å holde kostnadene i sjakk.
Fremgangen kommer etter et vanskelig 2024. Fjoråret som helhet endte med et totalt tap på rundt 13 milliarder danske kroner. Dette kom frem i årsrapporten, som ble presentert fredag kveld for kvartalsrapporten.
Den nye kvartalsrapporten ble publisert på mandag og ble utsatt. Rapporten er imidlertid ikke fullstendig, og mangler for eksempel en balanse. Dette gir et ufullstendig bilde av den økonomiske situasjonen totalt sett.
Polestars økonomi og finansiering
Polestar er fortsatt avhengig av ekstern finansiering for å sikre driften. For eksempel lånte selskapet 6 milliarder kroner bare for å komme seg gjennom første kvartal.
Etter de nye lånene har Polestar nå litt over 4,5 milliarder kroner i kontanter og kontantekvivalenter. Pengene skal brukes til å dekke løpende utgifter, gjeld og investeringer.
Merket har tidligere brutt lånevilkårene sine. Polestar har imidlertid lykkes med å forhandle frem nye avtaler med bankene. Långiverne har akseptert endrede vilkår for 2024 og første kvartal 2025.
Dette inkluderer et syndikert lån på 950 millioner dollar. Dette tilsvarer omtrent 6,56 milliarder danske kroner. Men det er ikke sikkert at det er nok. Uansett er merket fortsatt i dialog med kreditorene sine.
Polestar samarbeider også tett med merkets eier Geely Group. Målet er å sikre ny egenkapital og finansiering som kan dekke gjelden til bankene.
Fremtiden til Polestar-biler
Administrerende direktør Michael Lohscheller er positiv til fremtiden til tross for utfordringene. Han mener at Polestar er på rett vei.
«Vi omstiller våre kommersielle aktiviteter og tar grep for å redusere kostnadene våre», fortsetter han.
– Vi selger flere biler med forbedrede marginer, noe som resulterer i en økning i salget på 84 prosent, en bruttomargin som nå er positiv på syv prosent, og et synkende nettotap, forklarer direktøren.
Han peker også på et voksende modellprogram.
– Vi har et sterkt og voksende utvalg av attraktive biler og et salgsnettverk som fortsetter å utvikle seg i våre viktigste markeder, sier Lohscheller.
Han erkjenner imidlertid også de nåværende utfordringene.
– Den geopolitiske situasjonen og markedsforholdene er utfordrende, men vi er på rett vei og gjør de riktige tingene, avslutter direktøren.
Lohscheller kom også til Polestar fra en stilling hos et svært mistenkelig bilmerke som er kjent for å true journalister. Les mer om det her .