Porsche innrømmer at den første Panameraen er uheldig

Det kunne gått bedre for den første firedørs Porschen. Men tiden var knapp og styret misfornøyd, derfor var Panameraen uheldig i designet, sier designsjef.

Da den dukket opp, ble den kalt elefanten. Og selv om den første Panameraen delte vannet, var den en så stor suksess at modellen fortsatt er her.

Men det endrer ikke på at førsteutgaven godt kunne vært annerledes. Designeren bak bilen, Michael Mauer, innrømmer dette i et nytt intervju.

Mauer var helt ny i lederstillingen hos Porsche da Panameraen kom ut. Faktisk var 'elefanten' den første bilen fra Zuffenhausen-fabrikken som han hadde det overordnede ansvaret for.

Og basert på Mauers originale konsepttegninger kunne det endt veldig annerledes for første generasjon Panamera. Tegningene viser en lav 911 med stasjonsvognformer.

LES OGSÅ: Plug-in hybrid slår verdensrekord – dekker 2100 km på én tank

Bilen som havnet på samlebåndet så noe annerledes ut. Og det skyldtes blant annet tidspress, og at Porsches styre på den tiden var vanskelig å danse med.

Michael Mauer sier det i et intervju med 9Werks TV .

Og selv om Mauer ikke vil gå inn på hvordan han opprinnelig hadde tenkt at bilen skulle se ut til slutt, innrømmer han at alt «ikke var hans idé».

Det ble inngått en rekke kompromisser for å opprettholde styrets tillit. Og tross alt innrømmer Michael Mauer gjerne at han ikke fikk bilen slik han vil ha den. Styret forklarte ham det.

– Jeg kan se akkurat det jeg fortalte deg: at jeg i enkelte svinger (på bilen, red.) ikke klarte å overbevise styret om å gjøre ting på en annen måte.

– Det er noen svinger hvor jeg ser på bilen og tenker: Å, det kunne vært bedre, sier Mauer i dag.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://youtu.be/2WJPVCvi6nc?si=UaRR8B69v5yZvHUc


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...