Porsche trekker nå delvis i land når det gjelder elbiler. På den annen side øker merket fra Zuffenhausen andelen bensinmodeller.
Porsche har justert planene for elbiler og valgt å fortsette produksjonen av flere bensinmodeller. Til tross for tidligere meldinger om en elektrifiseringsrate på 80 prosent av salget deres i 2030, har bilprodusenten endret kurs.
Allerede i sommer ble målsettingen nedprioritert, og nå er det klart at modeller med forbrenningsmotor vil forbli en del av utvalget i mange år fremover.
Ifølge Automotive News vil Porsche fortsette å utvikle og produsere bensinmotorer, da det fortsatt er betydelig etterspørsel i flere markeder.
– Det er en klar trend i premium-luksussegmentet mot biler med forbrenningsmotor, så dette vil vi ta hensyn til i vår produktutviklingssyklus, sier finansdirektør Lutz Meschke
Elbilers andel av Porsches totale salg har falt betydelig. Frem til september i år utgjorde elbiler 7,3 prosent av det totale salget, ned fra 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Fallet skyldes i hovedsak lavere etterspørsel etter Taycan, som lenge var Porsches eneste elbil.
Det kinesiske markedet har vært spesielt utfordrende for Porsche, med salget av elbiler ned 29 prosent i år. Meschke utdyper at luksussegmentet ikke følger den generelle veksten i elbilmarkedet i Kina.
– Det er sterk vekst i elbilmarkedet i Kina, men ikke i luksussegmentet.
Han understreker at det ikke bare er Porsche som opplever denne trenden. Men at det gjelder flere europeiske bilmerker.
Samtidig som Porsche utvider merkets elbilprogram, inkludert introduksjonen av en elektrisk versjon av Macan, jobber de videre med utvikling av bensinmotorer til modeller som Cayenne og Panamera.
Bensinversjoner av Macan vil også forbli tilgjengelig i visse markeder utenfor Europa. Macan har imidlertid ikke forsvunnet fra Europa på grunn av bensinmotoren. Les mer om det her.
Porsche vurderer også å utvikle forbrenningsmotorer og hele hybriddrivlinjer for faktiske elbiler, forklarer Meschke.
– Vi vurderer for tiden muligheten for at de opprinnelig planlagte elbilene også får en versjon med hybriddrift eller forbrenningsmotor. Vi er for tiden midt i å ta konseptuelle beslutninger. Det som er klart er at vi kommer til å beholde forbrenningsmotoren mye lenger.
Selv om elbilsalget har falt, forventer Porsche at nye Macan og en oppgradert Taycan bidrar til en fremtidig økning.