Porsches salg av elbiler henger etter. Så nå undersøker tyskerne muligheten for å gjenopplive Macan som bensinbil, sier økonomidirektøren.
Tyske Porsche er nå så tett på salget av elbiler at folkene fra Zuffenhausen vurderer å utstyre den nye, elektriske Macan med forbrenningsmotor.
Dette trekket har kommet nærmere etter et betydelig fall i salget av Porsches elbiler, inkludert en halvering av salget av Taycan-modellen i løpet av 2024.
Nedgangen i elbilsalget har fått Porsche til å revurdere merkevarens strategi om at 80 prosent av selskapets globale salg skal bestå av elbiler i 2030. Det bekrefter finansdirektør Lutz Meschke overfor Autocar .
– Vi undersøker muligheten for å utstyre noen av de opprinnelig planlagte elektriske modellene med hybriddrift eller forbrenningsmotorer i fremtiden.
En anonym kilde fra Porsche bekrefter at Macan er en av modellene som potensielt kan få en forbrenningsmotor.
– Mottakelsen av den nye elektriske Macan har vært positiv, men vi har ennå ikke sett dens langsiktige verdi, gitt de usikre markedsforholdene.
Kilden fortsetter:
– Nedgangen i Taycan-salget fremhever ny markedsdynamikk. Vi kan ikke bare stole på tradisjonelle antakelser om forbrukeratferd.
Macan ble introdusert i 2013 og har lenge vært Porsches bestselger. Den nyeste versjonen av Macan er tilgjengelig – i hvert fall i Europa – utelukkende som elbil.
Porsche sier at det offisielt skyldes noen nye cybersikkerhetslover. Lover som versjonen med forbrenningsmotor ikke kan leve opp til. I andre land selges bilen fortsatt med bensinmotor.
LES OGSÅ: Sint bilist sendte boder verdt 500.000 kroner til naboen
– Konseptuelle beslutninger blir tatt, men det som er klart er at vi er forpliktet til forbrenningsmotorer i mye lengre tid, sier Lutz Meschke.
Å gjeninnføre Macan med forbrenningsmotor, hvis tyskerne mener alvor med ideen, vil ikke være et gjennombrudd i bransjen. Fiat, som også er under press når det gjelder salg av elbiler, gjør det allerede med den lille 500-eren.
I løpet av 2025 får elbilen 500e selskap i modellprogrammet av en bensinhybrid. Akkurat nå står imidlertid produksjonen av elbilen i stå fordi salget går så dårlig.
Faktisk går det så dårlig og så sakte med å tømme varehusene at den nordamerikanske importøren i fjor tilbød sine kunder «gratis» leasingavtaler. Det måtte bare betales et meget stort registreringsgebyr til staten.