9. mai, 2025

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det koste opptil 374 000 danske kroner. i Finland. Finnene kan ikke få tak i de billigere, resirkulerte batteriene.

Prisen på et nytt elbilbatteri til den nye Volvo EX90 utgjør en betydelig utgift for finske eiere.

I Finland kan prisen på et nytt batteri komme opp i 374 000 danske kroner. Det er en betydelig sum hvis batteriet må byttes ut utenfor garantiperioden.

Volvo EX90, en bilmodell som i seg selv koster rundt én million danske kroner, er nå rammet av et nytt problem.

Hvis garantien ikke dekker skader på batteriet, kan bileieren eller forsikringsselskapet forvente en stor regning.

Ifølge avisen Ilta Sanomat er prisen på 374 000 danske kroner (tilsvarende 50 223 euro) gyldig i Finland.

Finnene kan ikke få batterier fra Volvos eget batteriskadesenter i Sverige, hvor det ellers er tilgang til resirkulerte batterier som holder prisen nede.

For eksempel kan et brukt, men oppusset batteri til en Volvo EX90 i Sverige kjøpes for omtrent 67 900 danske kroner. Det er en betydelig forskjell sammenlignet med prisen på et helt nytt batteri i Finland.

Mia Pelttari, Volvos informasjonssjef i Finland, forklarer at en av årsakene til prisforskjellen er mangelen på service.

– Hvis batteriet er skadet, må det ikke sendes, da transporten kan være usikker, sier hun til avisen Ilta-Sanomat .

Ekstremt stor prisforskjell

Dette betyr at finske Volvo-eiere ofte står overfor å måtte kjøpe et helt nytt batteri. Det svenske systemet der batterier kan byttes ut med et «nytt som er like bra» er ennå ikke implementert i Finland.

Lasse Ahlstedt, administrerende direktør i Volvo i Finland, bekrefter at det pågår arbeid med å utvikle et lignende konsept.

– En dag skal vi ha det samme systemet her, forteller han til Ilta Sanomat. Å bygge et skadesenter krever imidlertid både bemanning og tid.

Det er ikke bare batteriet til EX90 som er dyrt å bytte ut i Finland. I andre elbiler fra Volvo, som EX30 og EX40, er prisen på batteriene også absurd høy.

I Volvo EX30 koster et nytt batteri i Finland omtrent 121 900 danske kroner. Et brukt batteri til samme modell koster rundt 67 000 danske kroner. Finnene får ikke tak i den siste.

For en Volvo EX40 er prisen på et nytt batteri omtrent 130 650 danske kroner. Et erstatningsbatteri, dvs. et brukt og renovert, koster omtrent halvparten.

Fremtidsløsninger for Volvo i Finland

Volvo i Finland er klar over problemet. De forsikrer kundene sine om at de jobber med å finne løsninger. Men foreløpig må kundene betale.

Planen innebærer etablering av et batterisenter i Finland. Dette skal gi kundene muligheten til å få batterier reparert eller byttet ut til en rimeligere pris.

De – det vil si kundene – skal ikke lenger tvinges til å kjøpe helt nye batterier til full, høy pris.

I Finland står elbiler for en betydelig andel av Volvos salg. Hver tredje Volvo som selges i landet er elektrisk. Og dette stemmer faktisk selv om Volvos salg av elbiler for tiden stuper.

Etableringen av et finsk batterisenter forventes å ta tid. Dette krever investeringer i fasiliteter og opplært personell.

Inntil da må finske Volvo-eiere væpne seg med tålmodighet eller budsjettere med de nåværende høye prisene for batteribytte.

Kundene må også akseptere at Volvo EX90 er full av feil. Faktisk så mange feil at Volvo måtte starte bilene med en datamaskin under pressepresentasjonen i USA. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan...

Toyota i nederlag – Kina tar over nok en bil

Kineserne er vanskelige å konkurrere med når det gjelder...

Bilmerke konkurs for andre gang – har brent 3 milliarder

Det svenske bilmerket Volta Trucks, som bygde elektriske lastebiler,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...