Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000 kroner i måneden.

Snart ett år har gått for Stian W. Aakeberg uten at han har sett skyggen av sin Jaguar I-Pace. Den norske elbileieren venter fortsatt på et helt nytt batteri til Jaguaren.

I mellomtiden kjører han rundt i en lånebil til 20.000 norske kroner i måneden.

Han har måttet ta seg av batteriproblemene i Stians I-Pace tre ganger. Nå er det kommet til et punkt hvor han har krevd et helt nytt batteri i bilen. Tidligere løsninger med erstatning av individuelle celler.

Dette kravet viser seg imidlertid vanskelig å oppfylle. Global mangel på batterier kompliserte saken betydelig for eieren. Ventetiden er også uvanlig lang.

Mangelen på batterier er delvis knyttet til et sikkerhetsproblem. Jaguar har tidligere tilbakekalt I-Pace-modeller på grunn av fare for brann i batteriene. Dette skapte stort press på reservedeler globalt.

I USA har importøren kjøpt tilbake over 3000 eksemplarer av bilen, og i Norge dreier det seg om 130 biler. Nettopp på grunn av den problematiske batteripakken.

Bilen til Stian ble ikke direkte berørt av tilbakekallingen. Men bilens problemer rammet ham likevel hardt og forlenget reparasjonstiden betydelig.

Lang ventetid på Jaguar I-Pace batteri

Hans Jaguar I-Pace har stått stille hos en forhandler i nesten ett år. Bilen er i ny stand og venter fortsatt på nytt batteri. Stian er bekymret for mulig rust på grunn av lang nedetid.

– Noen må betale for dette, sier han til det norske mediet Motor.no om situasjonen.

I mellomtiden har Stian kort i en Volvo XC60 plug-in hybrid. Det er en lånebil, han har rett på den under garantien. Bilimportøren dekker alle kostnader knyttet til lånebilen.

Kostnadene inkluderer lån, drivstoff, forsikring, bompenger og moms. Hybriden er dyrere i drift enn den rene elbilen han vanligvis kjører.

Stian kan også vise Motor hva importøren faktisk betaler for at han skal kjøre rundt gratis.

Fakturaen viser en månedlig kostnad på cirka 20.000 norske kroner for lånebilen alene. Det tilsvarer rundt 12.800 danske kroner hver måned.

Etter ti måneder har regningen nådd 200.000 norske kroner. Det er over 128.000 danske kroner betalt av importøren. Og batteriet i Jaguaren? Det har ikke endret seg ennå.

Dyr lånebil mens elbilen venter

Jaguar Land Rover Norge kan ikke si noe om når Stians elbil skal kunne kjøres igjen. Men det er tidlige tegn på fremgang i leveransene. Andre kunder begynner å få avtaler om batteribytte.

Glenn Klemetsen, teknisk sjef hos importøren, bekrefter at batterier er på vei. De skal komme fra Jaguar i England.

– Vi regner med å være ferdige med endringene i løpet av våren, sier han til Motor.no.

Importøren erkjenner at saken er dyr. De påtar seg ansvaret for forsinkelsen og kostnadene.

PR-sjef Fam Christina Gudim utdyper i en epost til Motor.no.

– Vi er forpliktet til å rette feil og mangler i henhold til produsentens funksjonsgaranti.

"Når reparasjoner blir forsinket på grunn av mangel på reservedeler, prøver vi å minimere ulempene for kundene, som i noen tilfeller innebærer å tilby et erstatningskjøretøy."

Stian roser behandlingen fra importøren til tross for lang ventetid. Han føler seg godt behandlet og understreker at forsinkelsen ikke direkte er verkstedets eller importørens feil.

Han er imidlertid overrasket over de høye kostnadene knyttet til lånebilen. – Det er absolutt rart at det å bytte batteri i en elbil kan koste like mye som en helt ny småbil – for selve utskiftingen er til og med gjort, sier Stian W. Aakeberg.

Når Stian endelig får tilbake sin Jaguar I-Pace, planlegger han en grundig garantisjekk. Han vil forsikre seg om at den lange stillstanden ikke har skapt ytterligere problemer med bilen.

Ventetider på reparasjoner og utfordringer med elbilbatterier er noe mange bileiere kan oppleve. Men her hjemme avviser importøren at danske biler er rammet. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i...

USA forbyr statlige subsidier til nye ladestasjoner

Nye tall viser en betydelig nedgang i installasjonen av...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmåltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres...

Nordmenn: Bilmerkene lyver om elbiler

Flere nye elbiler klarer ikke ladekraften som bilmerkene lover....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...