Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000 kroner i måneden.
Snart ett år har gått for Stian W. Aakeberg uten at han har sett skyggen av sin Jaguar I-Pace. Den norske elbileieren venter fortsatt på et helt nytt batteri til Jaguaren.
I mellomtiden kjører han rundt i en lånebil til 20.000 norske kroner i måneden.
Han har måttet ta seg av batteriproblemene i Stians I-Pace tre ganger. Nå er det kommet til et punkt hvor han har krevd et helt nytt batteri i bilen. Tidligere løsninger med erstatning av individuelle celler.
Dette kravet viser seg imidlertid vanskelig å oppfylle. Global mangel på batterier kompliserte saken betydelig for eieren. Ventetiden er også uvanlig lang.
Mangelen på batterier er delvis knyttet til et sikkerhetsproblem. Jaguar har tidligere tilbakekalt I-Pace-modeller på grunn av fare for brann i batteriene. Dette skapte stort press på reservedeler globalt.
I USA har importøren kjøpt tilbake over 3000 eksemplarer av bilen, og i Norge dreier det seg om 130 biler. Nettopp på grunn av den problematiske batteripakken.
Bilen til Stian ble ikke direkte berørt av tilbakekallingen. Men bilens problemer rammet ham likevel hardt og forlenget reparasjonstiden betydelig.
Lang ventetid på Jaguar I-Pace batteri
Hans Jaguar I-Pace har stått stille hos en forhandler i nesten ett år. Bilen er i ny stand og venter fortsatt på nytt batteri. Stian er bekymret for mulig rust på grunn av lang nedetid.
– Noen må betale for dette, sier han til det norske mediet Motor.no om situasjonen.
I mellomtiden har Stian kort i en Volvo XC60 plug-in hybrid. Det er en lånebil, han har rett på den under garantien. Bilimportøren dekker alle kostnader knyttet til lånebilen.
Kostnadene inkluderer lån, drivstoff, forsikring, bompenger og moms. Hybriden er dyrere i drift enn den rene elbilen han vanligvis kjører.
Stian kan også vise Motor hva importøren faktisk betaler for at han skal kjøre rundt gratis.
Fakturaen viser en månedlig kostnad på cirka 20.000 norske kroner for lånebilen alene. Det tilsvarer rundt 12.800 danske kroner hver måned.
Etter ti måneder har regningen nådd 200.000 norske kroner. Det er over 128.000 danske kroner betalt av importøren. Og batteriet i Jaguaren? Det har ikke endret seg ennå.
Dyr lånebil mens elbilen venter
Jaguar Land Rover Norge kan ikke si noe om når Stians elbil skal kunne kjøres igjen. Men det er tidlige tegn på fremgang i leveransene. Andre kunder begynner å få avtaler om batteribytte.
Glenn Klemetsen, teknisk sjef hos importøren, bekrefter at batterier er på vei. De skal komme fra Jaguar i England.
– Vi regner med å være ferdige med endringene i løpet av våren, sier han til Motor.no.
Importøren erkjenner at saken er dyr. De påtar seg ansvaret for forsinkelsen og kostnadene.
PR-sjef Fam Christina Gudim utdyper i en epost til Motor.no.
– Vi er forpliktet til å rette feil og mangler i henhold til produsentens funksjonsgaranti.
"Når reparasjoner blir forsinket på grunn av mangel på reservedeler, prøver vi å minimere ulempene for kundene, som i noen tilfeller innebærer å tilby et erstatningskjøretøy."
Stian roser behandlingen fra importøren til tross for lang ventetid. Han føler seg godt behandlet og understreker at forsinkelsen ikke direkte er verkstedets eller importørens feil.
Han er imidlertid overrasket over de høye kostnadene knyttet til lånebilen. – Det er absolutt rart at det å bytte batteri i en elbil kan koste like mye som en helt ny småbil – for selve utskiftingen er til og med gjort, sier Stian W. Aakeberg.
Når Stian endelig får tilbake sin Jaguar I-Pace, planlegger han en grundig garantisjekk. Han vil forsikre seg om at den lange stillstanden ikke har skapt ytterligere problemer med bilen.
Ventetider på reparasjoner og utfordringer med elbilbatterier er noe mange bileiere kan oppleve. Men her hjemme avviser importøren at danske biler er rammet. Les mer om det her .