Volvo EX30 er allerede en bil full av feil og mangler, og nå viser det seg at en «ordentlig» fiks på bilen vil koste eierne 22000 kroner.
Den nye Volvo EX30 er allerede en bil plaget av feil og mangler.
Og hos svenske Vi Bilägere er det ingen tvil om at merket har utstyrt den lille elbilen med verdens dummeste løsning.
En skikkelig nøkkelfri løsning, slik at bilen ikke trenger å låses eller åpnes ved å plassere et nøkkelkort på B-stolpen på bilen, koster svimlende 40000 svenske kroner.
Det er 27000 danske kroner. I Danmark er imidlertid importørens merpris «bare» 22000 kroner. Men det er fortsatt for mye, hvis du spør journalist Nils Svärd.
– Volvos nøkkelfrie løsning er den dummeste ideen jeg har sett de siste årene, skriver Svärd i en langtidstest av bilen.
– Så nå er du tvunget til å legge handleposene dine i snøfonnen ved bakluken på den halve millionkronersbilen din (pris i svenske kroner, red.), gå til inngangsdøren for å låse opp bilen og deretter gå tilbake til bakluken for å åpne den, skriver Svärd frustrert.
Det er imidlertid ikke bare nøkkelkortet, som koster flere tusen kroner å oppgradere til en skikkelig løsning, som er problemet i den lille Volvoen.
Faktisk er bilen full av feil. Allerede sommeren 2024 klaget de første eierne over biler fulle av feil.
Noen eiere har måttet teipe over sensorer for å unngå å varsle om feil som ikke finnes på bilen. Andre blir bare møtt av en svart skjerm når de setter seg inn i bilen.
Når dette skjer, kan eierne bare se et eksempelbilde på skjermen, som ellers er ubrukelig.
Volvo hevder at problemene eierne opplever kan løses med en oppdatering. Eierne av biler som ikke kan kobles til internett, er imidlertid tvunget til å kjøre forbi et verksted.
Den lille EX30 er ikke den eneste Volvoen med massive problemer. Selv i toppmodellen EX90 kan Volvo bli tvunget til å betale milliarder for å rette opp feil som allerede var på bilene da de forlot fabrikken. Les mer om det her .