Det har ingenting med turbo å gjøre. Men nye Renault 5 Turbo 3E vil fortsatt være vanvittig dyr i Danmark om den kommer hit.
Den har verken turbo eller noen spesiell lyd. Altså annet enn dekkstøy. Likevel blir den gjenfødte Renault 5 Turbo 3E en helt annen kostbar fornøyelse enn standardmodellen.
Det tipper i hvert fall den norske importøren.
Men selv om prisen på den nye retro-Renaulten fortsatt er ukjent, sier Roger Andresen, kommunikasjonssjef i den norske importøren, at kundene tilsynelatende ikke bryr seg.
Han sier til Norsk Motor at interessen allerede er massiv. Selv om kundene får beskjed om at importøren forventer at prisen på nye 5 Turbo 3E vil ligge på rundt 100.000 euro. Det tilsvarer 1 million norske kroner eller i overkant av 750.000 danske kroner.
– Etter at vi publiserte nyheten har vi fått flere seriøse henvendelser fra norske entusiaster som ønsker denne bilen, nesten uansett, sier Roger Andresen til media .
Renault i Norge har derfor hastet med å sette billetter på flere av bilene fra fabrikken i Frankrike. Og det kan være en veldig god idé. Bare 1.950 biler skal bygges, for franskmennene trekker for alltid igjen.
I likhet med forgjengeren med forbrenningsmotor er Renault 5 Turbo 3E bakhjulsdrevet. De to elektriske motorene på bakhjulene leverer en total effekt på mer enn 500 hestekrefter. Det betyr en 0 til 100 km/t-tid på 3,5 sekunder.
Til sammenligning har standard Renault 5 E-Tech-modell 150 hestekrefter, 240 newtonmeter og forhjulsdrift.
Her hjemme har importøren faktisk omtalt den gjenfødte toppmodellen i en pressemelding. Men det er ikke et eneste ord om verken bestillingsalternativer eller pris. Så sjansen for å se en Renault 5 Turbo 3E er nok forsvinnende liten. Dessverre.