Det er svært få biler som vil ha så lang levetid som Renaults direktør legger opp til at den kommende Renault 5 skal ha.
Renaults søstermerke Nissan er et av de eneste merkene som virkelig presser en bils levetid til det ytterste. GT-R har vært her i 17 år nå. Fiat gjorde akkurat det samme med den lille 500-eren.
Men Renault ser ingen hindringer i at nye Renault 5 kan være her minst like lenge. Eller i det minste nesten.
Det skriver Auto Express .
Renault forsvarer seg med at man med kontinuerlige oppdateringer av bilen – det man normalt vil kalle en ansiktsløftning – kan holde 5-modellen relevant i minst 10 til 15 år fremover.
– Vi beholder ikke 5 på samme måte i sju år. Men det er et ikonisk produkt, så vi ønsker ikke å endre designet. Strukturen vil forbli den samme i lang tid – kanskje 10, 12 eller 15 år – som Fiat 500 gjorde. Men du kan forandre alt innvendig, sier Renault-sjef Luca de Meo til avisen.
Franskmennene vurderer også allerede de første oppdateringene til bilen før de første eierne setter seg bak rattet. Blå. Renault vurderer å utstyre bilen med girpedaler ved rattet. I motsetning til en bil med forbrenningsmotor, trenger ikke pedalene å brukes for å kontrollere girene.
Renault vil i stedet la sjåførene styre bremsene og regenereringen av energi med pedalene på rattet. I tillegg vil den muliggjøre såkalt "one pedal"-drift. Altså hvor bilen kan bremse så mye på egenhånd at det teknisk sett bare er nødvendig å holde høyre fot på gasspedalen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!