I 2022 gjenopplivet Russland Moskvich-merket. Nรฅ kommer nok et sovjetisk merke ut av graven. Denne gangen handler det om Volga.
Det var en sรธppelbit da merket ble satt sammen i sin tid. Men nรฅ gjenoppstรฅr uansett det russiske sovjetiske merket Volga.
Merket, som gikk i graven i 2010, gjenopplives etter 14 รฅr pรฅ grunn av sanksjoner. Sanksjoner fra Vesten og dets allierte, som har fรฅtt ulike bilmerker til รฅ flykte fra Russland.
I dag er russerne i en situasjon hvor ni av ti biler i landet enten er bygget i Kina eller laget pรฅ lisens med kinesisk teknologi. Hvis ikke Putin-regimet har beslaglagt hele fabrikker, slik det for eksempel har skjedd med Citroรซn.Les mer om det her .
Men tilbake til Volga. Merket ble stengt av svensken Bo Andersson, som da var direktรธr for GAZ-gruppen i 2014. Pรฅ den tiden bygde Volga Chrysler Sebring pรฅ lisens.
LES OGSร : Jan vil ha 500.000 kroner i fartsbรธter โ ยซJeg bryr meg ikkeยป
Men nรฅ er det pรฅ tide รฅ gjenopplive merket. Det skjer igjen under lisens. Denne gangen fra – du gjettet riktig – Kina. Denne gangen fra Changan Group. Pรฅ den annen side forventes Volgas modellprogram รฅ bestรฅ av bare litt mer enn รฉn modell.
En sedan og to SUV-er er allerede planlagt. Alle biler vil imidlertid bruke den samme 1,5-liters bensinmotoren med fire sylindre og 188 hestekrefter. I Kina er bilene som den nye Volga skal baseres pรฅ, utstyrt med en 7-trinns dobbelclutch girkasse. Det er ikke kjent om russerne vil ha den samme luksusen.
Russiske medier melder at de nye Volga-modellene skal bygges pรฅ lisens i Russland med et visst antall komponenter produsert nettopp i Russland.
Ifรธlge det russiske nyhetsbyrรฅet TASS skal russerne vรฆre klare til รฅ kaste tilsvarende 4,5 milliarder danske kroner inn i relanseringen av Volga.
Om befolkningen liker det er en annen sak. Men det er ting som tyder pรฅ at dette langt fra er tilfelle. Les mer om det her .