12. februar, 2025

Russland legger straffetoll på kinesiske biler

I et trekk som de fleste ikke har lagt merke til, har Russland innført straffetoll på kinesiske biler. Tollsatsen er høyere enn tilsvarende toll fra EU.

Russland har innført straffetoll på biler fra Kina. Dette kommer etter en periode med økt salg av kinesiske biler i landet.

Straffetollene er en del av en rekke tiltak fra Russland rettet mot å begrense importen av utenlandske varer og fremme innenlandsk produksjon.

Russland har innført straffetoll på kinesiske biler. Straffetollen er høyere enn det EU pålegger. Flyttingen kommer etter at flere kinesiske bilmerker, som Volvos eier Geely Holding og Chery, har opplevd økt salg i Russland.

Etter Russlands invasjon av Ukraina i 2022 trakk europeiske bilprodusenter seg fra det russiske markedet. Dette ga rom for kinesiske konkurrenter til å øke salget. I fjor økte også det totale bilsalget i Russland med 56 prosent.

Kina har dratt nytte av denne utviklingen. Geely, som deler majoritetseierskap med Volvo Cars, så en salgsøkning på 59 prosent.

Kineserne solgte 157.000 biler i Russland i fjor. Men nå står de overfor nye utfordringer. Russland har imidlertid også innført straffetoll på flere varer fra Kina.

Dette skriver Newsweek .

Russland ønsker å redusere sin avhengighet av Kina. Derfor ønsker russiske myndigheter at kinesiske produsenter skal flytte fabrikkene sine til Russland.

Analysefirmaet Rhodium Group anslår at de gode tidene for kinesiske bilmerker i Russland er over. Russland, som flere land i Europa, er bekymret for å bli et marked for billige kinesiske varer.

I Kreml vil regjeringen helst ikke at Russland skal bli et sted hvor kinesiske produkter «dumpes». Dette vil ifølge russen gjøre det vanskeligere for landets egne selskaper å konkurrere.

Og hvis det skal være kinesiske biler i Russland, foretrekker regjeringen i Moskva at produksjonen skjer på russisk jord.

Dette viser at selv land med nære bånd til Kina er imot å bli et marked for kinesisk overkapasitet, sier analytiker i Rhodium Group, Gregor Sebastian.

Russland håper at straffetollene vil få kinesiske produsenter til å flytte produksjonen sin til landet. Men så langt har de vært motvillige til å dele teknologien sin med Russland.

Great Wall Motors er den eneste kinesiske produsenten som har fabrikker i Russland. Det statseide selskapet JAC leverer motorer og deler til det russiske bilmerket Sollers, som bygger bilene på lisens.

Geely, derimot, bygger biler i nabolandet Hviterussland gjennom et partnerskap med den hviterussiske regjeringen.

Latest

Don't miss

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede...

Verdens raskeste bil brenner dekk i sjette gir

Kan du trekke en brenner i sjette gir? Ork,...

50.000 har bestilt en bensinbil som ikke eksisterer ennå

Etter bare fem dager har Suzuki måttet stoppe salget...

BMW lover: V8-motoren er kommet for å bli

Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted....

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark å nekte 8 års garanti, som importen ellers tilbød markedet. Nå skal eierne få det...

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han....