Europeiske bilprodusenter har offisielt ikke lov til å ha noe med Russland å gjøre. Men bilene flyter fortsatt rundt EU-sanksjonene og i landet.
Bilmerkene har trukket seg ut av Russland på en stor måte, overlatt kontroll over fabrikker for et godteri eller mistet kontrollen over dem.
Men etter invasjonen av Ukraina er de fleste nye bilmerker uansett ikke en saga blott i Russland. Bilene renner fortsatt inn i landet.
Dette gjøres via parallellimport fra Hviterussland. Det skriver Financial Times .
LES OGSÅ: Tesla Cybertruck døde etter en tur på vaskehallen
Biler og andre varer kan lovlig sendes til Hviterussland, som – fordi landet ikke har noen sanksjoner mot Russland – sender bilene videre umiddelbart.
Ifølge avisen nådde et Rolls-Royce Cullinan Black Badge, som har en verdi på 3,06 millioner danske kroner uten skatt, Russland bare 9 måneder etter at det ble ferdigstilt ved fabrikken i Westhampnett, England.
Likeledes har 28 biler med Maybach-emblem nådd Russland via nabolandet. EU vil imidlertid ha stengt den slags import til Russland nå.
Samtidig med importtrikset, som de rikeste russerne kan benytte seg av, er den vanlige russen ganske lei av at det ikke finnes annet enn kinesiske biler i landet nå.
Faktisk er 9 av 10 nye biler på veiene i Russland enten produsert i Kina eller bygget på lisens ved fabrikker i Russland. Det er bl.a. tilfellet med det gjenopplivede sovjetiske merket. Les mer om det her .