Det går riktig vei i dansk trafikk. Omvendt var ikke 2024 et år uten dødsulykker i trafikken, viser de siste tallene.
I 2024 mistet 145 mennesker livet i trafikkulykker. Dette er det nest laveste antallet registrerte dødsfall noensinne, bare overgått av 2021, da COVID-19-pandemien resulterte i færre kortreiste turer.
De foreløpige tallene fra det danske vegdirektoratet viser at 2024 ligger an til å bli et år med historisk få trafikkskader. De endelige tallene vil ikke foreligge før i juni 2025, men de foreløpige dataene indikerer en betydelig forbedring sammenlignet med tidligere år.
Det opplyser det danske vegdirektoratet i en pressemelding .
Samlet sett ble i underkant av 2.400 personer skadd i trafikken i 2024. Dette er det laveste antallet registrerte skader siden Vegdirektoratet begynte å føre statistikk i 1985.
Disse tallene er bemerkelsesverdige når man tenker på at trafikkmengden i 2024 nærmet seg nivået fra rekordåret 2023. Vegdirektoratets trafikkindeks viser en økning på 0,1 prosent i antall korte kilometer i årets første ni måneder sammenlignet med 2023.
– 2024 ser ut til å bli et av årene med færrest drepte og skadde i trafikken, kun overgått av 2021, som var et koronaår med betydelig færre korte kilometer enn normalt.
– For å støtte opp om den positive utviklingen vil vi fortsette å fokusere på å forbedre trafikksikkerheten i Danmark gjennom en rekke initiativer, blant annet investeringer i trafikksikkerhet, sykkelveier, adferds- og informasjonskampanjer, sier samferdselsminister Thomas Danielsen (V)
Det danske Råd for Sikker Trafik ser positivt på utviklingen. Administrerende direktør Jakob Boving Arendt understreker imidlertid at det fortsatt skjer for mange ulykker:
– Så mitt ønske for 2025 er at vi som samfunn forblir ambisiøse og fortsetter å kjempe for at færre mennesker skal drepes eller skades i trafikken.
Trenden med færre trafikkskader gjelder alle former for transport, uansett om du reiser med bil, sykkel eller til fots.
Det er en betydelig forbedring, spesielt på veiene. Antall skader i personbiler, varebiler og lastebiler gikk ned med 21 prosent sammenlignet med gjennomsnittet for perioden 2019-2023.
Avdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet sier:
– Selv om det kanskje ikke alltid er opplevelsen du har når du sitter på sykkelen eller når du leser aviser, har det aldri vært tryggere å ferdes i trafikken.
– Dette skyldes blant annet at veiene vi kjører på og bilene vi kjører i hele tiden blir bedre. Og selv om elsykler av og til blir kritisert, og antallet elsykler i trafikken øker, alt annet likt, har også trafikksikkerheten for sykkel blitt bedre enn før.»
Tradisjonelt er unge trafikanter i aldersgruppen 18 til 24 år overrepresentert i ulykkesstatistikken. I 2023 var det imidlertid et uvanlig lavt antall trafikkdrepte i denne aldersgruppen. Trenden ser ut til å fortsette i 2024, hvor antallet skadde ungdom i de første ni månedene er 27 prosent lavere enn gjennomsnittet for de foregående fem årene.