Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra bilprodusentenes egen organisasjon, ACEA.
Elbilsalget i Europa har tatt et dykk i 2024. Nye tall fra den europeiske bilorganisasjonen ACEA viser en nedgang på nesten seks prosent sammenlignet med 2023. Det ble registrert 1,4 millioner elbiler i EU i løpet av året.
– Nedgangen i salget av elbiler i EU dekker over store forskjeller. Grovt sett er markedet delt i to. Det er de nordeuropeiske landene hvor det går bra, og så er det resten, sier Thomas Møller Sørensen, industridirektør i DI Bilbranchen.
Det skriver organisasjonen i en pressemelding.
I Danmark og andre nordeuropeiske land er salget av elbiler fortsatt høyt. Ifølge Thomas Møller Sørensen skyldes dette «langsiktig og kontinuerlig støtte til kjøp av elbiler samt klare rammer for investeringer i ladestasjoner».
For å øke salget av elbiler i resten av Europa, mener DI Bilbranchen at både EU og medlemslandene må ta ansvar.
– EU må støtte produksjonen av elbiler i større grad og sørge for nødvendige investeringer i strømnettet. Samtidig må medlemslandene prioritere midler for å støtte kjøp av elbiler i høyere grad, sier Thomas Møller Sørensen.
DI Bilbranchen understreker viktigheten av et samspill mellom salg av elbiler og utbygging av ladeinfrastruktur.
– Det er synergieffekten mellom salg av elbiler og utrulling av lademuligheter vi nå må komme i gang med i resten av Europa, sier Thomas Møller Sørensen.
Et av landene som reduserer elbilsalget er Tyskland. I Europas største marked for biler generelt, snur kjøperne ryggen til elbiler.
Spesielt etter at den tyske regjeringen i desember 2023 umiddelbart fjernet statstilskuddet til alle nye elbiler for å lappe hull i statskassen, har salget gått nedoverbakke.
LES OGSÅ: Til og med politiet er imot høyere boder for bilister
Faktisk så mye at flere elbiler blir kjøpt og solgt i England. Men de er heller ikke gale etter elbiler på andre siden av Øresund. Tvert imot har svenskene gjentatte ganger satt ned prisen på drivstoff.
Det er imidlertid knyttet til en rekke valgtak fra dagens regjering i Stockholm. For øyeblikket kan svenskene fylle på med det som er Europas nest billigste bensin.