22. februar, 2025

Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa vært utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser, som er ulovlig å deaktivere permanent. Men sjåfører hater den såkalte 'Speed Intelligence Assist'.

Sjåfører hater den nye obligatoriske fartsbegrenseren, ISA. Noe som alle nye biler solgt i EU siden sommeren 2024 har vært og er utstyrt med.

Fartsbegrenseren kommer i forskjellige varianter. Bilprodusentene velger selv hvordan de vil hindre folk i å kjøre for fort.

De fire variantene er et lydsignal, vibrasjoner, haptisk tilbakemelding via gasspedalen eller en hastighetsbegrensende funksjon. Felles for alarmene er at de skal gå så snart hastigheten er én km/t over tillatt hastighet.

Det er mange klager på de nye pipehastighetsalarmene. Mange bileiere slår av systemet hver gang de kjører.

Grunnen til at fartsbegrenseren ble innført er at EU vil hindre at sjåfører kjører for fort i bytte mot å unngå dødsulykker i trafikken.

Men den nye loven har hatt en helt annen effekt. Mange sjåfører liker ikke de nye fartsbegrenserne og slår dem av. Noen sier til og med at de blir så urolige at de mister konsentrasjonen.

Alrik Söderlind, som har jobbet som motorjournalist i flere år, forstår godt hvorfor mange sjåfører slår av systemet.

– Systemet er ikke til fare for noen. Men mange av oss slår dem av fordi de er så aggressive, sier Alrik Söderlind.

– Alt jeg trenger å gjøre er å kjøre over 50 km/t, for det begynner å pipe. Men det bør kanskje være en grense på fem kilometer.

Alrik Söderlind vil ikke bli helt kvitt fartsbegrenseren. Han mener de kan være nyttige i lavere hastigheter.

– Jeg synes de er best på lavere hastigheter. Når man kommer til bymiljøer er det ikke alltid lett å vite om fartsgrensen er 30 eller 40 km/t. Men da kan systemet være nyttig, sier han.

Han er imidlertid kritisk til hvordan systemet fungerer i dag.

– Konsekvensen er at mange skrur av fartsbegrenseren. Og det er faktisk veldig uheldig, for det er en hensikt med systemet, sier Alrik Söderlind.

Han påpeker at mange sjåfører slår av systemet fordi det forstyrrer dem i kryss.

– Nå skrur mange, inkludert meg selv, av fartsbegrenseren fordi jeg ønsker å kunne holde riktig hastighet på motorveien.

– Systemet bruker bilens speedometer, som ofte viser feil, sier Alrik Söderlind.

Han har et forslag til hvordan fartsbegrenseren kan justeres slik at folk ikke slår den av.

– Jeg tror folk vil like det. Men det burde kanskje vært en grense på fem kilometer over grensen.

– Det er en balanse mellom fornuft og følelser, vil jeg si, sier Alrik Söderlind.

De to første alarmalternativene, lydsignal og vibrasjon, griper ikke direkte inn, men gir kun varsler.

Tanken er at alarmene skal være så korte som mulig for ikke å plage sjåføren. Pedalvarianten vil forsiktig skyve førerfoten bakover for å informere om at bilen beveger seg for fort.

Føreren kan ignorere dette ved å trykke hardere på gasspedalen. Det samme gjelder det fjerde alternativet med innebygd fartsbegrensning.

I de fleste biler kan systemet skrus av gradvis, men dette bør vanligvis gjøres før hver kjøretur. Felles for alle fire alternativene er at det er ulovlig å slå av/deaktivere permanent.

Latest

Don't miss

Folk kutter ladekabler – nå svarer Tesla igjen

Kabeltyveri er utbredt i flere land. Dette har særlig...

Bilimportør har fått en bot på 9,3 millioner for «juks» med elbiler

Teknisk sett fant det sted rett etter boka. Men...

Verdensstjerne selger Teslaen sin i protest mot Elon Musk

Den verdenskjente musikeren Sheryl Crow er den siste i...

BMW M3 blir en elbil med falsk motorlyd

Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen...

Tesla innrømmer: Kanskje vi fjernet for mye

Svært få mennesker var fornøyd med at Tesla fjernet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi vil tjene mer penger på å selge færre stygge biler

Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi, som i stedet satser på å bygge færre modeller for mer penger. Selv om forhandlere...

Død i Danmark – Mazda dropper modell etter 23 år

Det tok 23 år før Mazda 2 ble laget. Nå forsvinner modellen fra Europa. Navnet overlever på hybridkopien av Toyota Yaris. Etter 23 år...

Tunge elbiler ødelegger veier, sier myndigheten

Fossilbilene har blitt hyppigere, men de tyngre elbilene og bussene ødelegger veiene i hovedstaden Oslo, ifølge Bymiljøetaten. Bymiljøetaten i Oslo anslår at elbiler ødelegger...

Europeiske land forbyr alt over 80 km/t på motorveier

Mens myndighetene i Tsjekkia vil tillate 150 km/t fra i sommer, vurderer Sveits å forby alt over 80 km/t på tilsvarende veier. Her hjemme...

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned...

Tsjekkia øker motorveihastigheten til 150 km/t

Mens flere politikere hjemme ønsker å redusere hastigheten på motorveier til 90 km/t, setter Tsjekkia opp hastigheten til 150 km/t. Dette gjøres på prøvebasis...

Cybertruck bryter sammen av seg selv – eier tar på seg skylden

En Tesla Cybertruck gikk en kort stund feil, selv om autopiloten hadde kontroll. Nå tar eieren ansvar og skylden for ulykken. En Tesla Cybertruck-eier...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette betyr også at de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene er klare med et resultat. Tesla Cybertruck har gjennomgått...

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen. Antallet elbiler i Danmark har...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...