25. april, 2025

Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa vært utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser, som er ulovlig å deaktivere permanent. Men sjåfører hater den såkalte 'Speed Intelligence Assist'.

Sjåfører hater den nye obligatoriske fartsbegrenseren, ISA. Noe som alle nye biler solgt i EU siden sommeren 2024 har vært og er utstyrt med.

Fartsbegrenseren kommer i forskjellige varianter. Bilprodusentene velger selv hvordan de vil hindre folk i å kjøre for fort.

De fire variantene er et lydsignal, vibrasjoner, haptisk tilbakemelding via gasspedalen eller en hastighetsbegrensende funksjon. Felles for alarmene er at de skal gå så snart hastigheten er én km/t over tillatt hastighet.

Det er mange klager på de nye pipehastighetsalarmene. Mange bileiere slår av systemet hver gang de kjører.

Grunnen til at fartsbegrenseren ble innført er at EU vil hindre at sjåfører kjører for fort i bytte mot å unngå dødsulykker i trafikken.

Men den nye loven har hatt en helt annen effekt. Mange sjåfører liker ikke de nye fartsbegrenserne og slår dem av. Noen sier til og med at de blir så urolige at de mister konsentrasjonen.

Alrik Söderlind, som har jobbet som motorjournalist i flere år, forstår godt hvorfor mange sjåfører slår av systemet.

– Systemet er ikke til fare for noen. Men mange av oss slår dem av fordi de er så aggressive, sier Alrik Söderlind.

– Alt jeg trenger å gjøre er å kjøre over 50 km/t, for det begynner å pipe. Men det bør kanskje være en grense på fem kilometer.

Alrik Söderlind vil ikke bli helt kvitt fartsbegrenseren. Han mener de kan være nyttige i lavere hastigheter.

– Jeg synes de er best på lavere hastigheter. Når man kommer til bymiljøer er det ikke alltid lett å vite om fartsgrensen er 30 eller 40 km/t. Men da kan systemet være nyttig, sier han.

Han er imidlertid kritisk til hvordan systemet fungerer i dag.

– Konsekvensen er at mange skrur av fartsbegrenseren. Og det er faktisk veldig uheldig, for det er en hensikt med systemet, sier Alrik Söderlind.

Han påpeker at mange sjåfører slår av systemet fordi det forstyrrer dem i kryss.

– Nå skrur mange, inkludert meg selv, av fartsbegrenseren fordi jeg ønsker å kunne holde riktig hastighet på motorveien.

– Systemet bruker bilens speedometer, som ofte viser feil, sier Alrik Söderlind.

Han har et forslag til hvordan fartsbegrenseren kan justeres slik at folk ikke slår den av.

– Jeg tror folk vil like det. Men det burde kanskje vært en grense på fem kilometer over grensen.

– Det er en balanse mellom fornuft og følelser, vil jeg si, sier Alrik Söderlind.

De to første alarmalternativene, lydsignal og vibrasjon, griper ikke direkte inn, men gir kun varsler.

Tanken er at alarmene skal være så korte som mulig for ikke å plage sjåføren. Pedalvarianten vil forsiktig skyve førerfoten bakover for å informere om at bilen beveger seg for fort.

Føreren kan ignorere dette ved å trykke hardere på gasspedalen. Det samme gjelder det fjerde alternativet med innebygd fartsbegrensning.

I de fleste biler kan systemet skrus av gradvis, men dette bør vanligvis gjøres før hver kjøretur. Felles for alle fire alternativene er at det er ulovlig å slå av/deaktivere permanent.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nissan lover GT-R gjenoppliving

Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå....

52 prosent av disse sjåførene kjører alltid for fort

Mer enn annenhver sjåfør kjører for fort. Men det...

Kina forbyr eksport av sjeldne bildeler

Som svar på USAs straffetoll, begrenser Kina eksporten av...

Forby statstilskudd – elbiler stuper med 18 prosent

Mens det globale elbilsalget fortsetter å stige, stuper det...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....