Han har stått ved roret i Nissan siden 2019. Men nå er presset fra styret og økonomien så stort at direktøren ønsker å sparke seg selv.
Mandag morgen kan ha startet med noen nyheter fra bilindustrien. Det ryktes at Nissans administrerende direktør vil sparke seg selv.
Makoto Uchida, som har ledet bilmerket siden 2019, er nå så presset av styret og en økonomi på vei mot et milliardunderskudd at han heller vil gå av.
Dette melder Nikkei Business .
Ifølge samme medie har Nissan-styret allerede begynt å vurdere alternativer til Makoto Uchida, fordi det var under ham at en fusjon med Honda falt igjennom.
Samtidig legger den japanske regjeringen press på Honda for fortsatt å jobbe med Nissan. Regjeringen er svært opptatt av at utenlandske investorer skal engasjere seg.
Nissan-sjef vurderer å sparke seg selv etter at Honda forlot
Men utenlandsinteressen er der. Selv om Tesla har benektet enhver interesse for Nissan, noe som ellers fikk det japanske selskapets aksjer til å stige kraftig, skal iPhone-produsenten Foxconn være etter bilmerket.
Direktøren i Taiwan har offentlig sagt at han holder øye med muligheten. Han avviser imidlertid at Foxconn vil ta kontroll over Nissan. I stedet må det «samarbeid på bordet», sier direktøren.
Det er rapportert at Foxconn kan bruke Nissan til å styrke selskapets egen Automotive-divisjon. Men det er fortsatt alt for tidlig å si noe reelt om hvor mye det faktisk er i historien.
Informasjon fra Nissan tyder på at sammenslåingen fortsatt er mulig, men denne gangen er det Honda som dikterer vilkårene.
I utgangspunktet unngikk Nissan en fusjon som kunne ha gjort dem til verdens tredje største bilselskap fordi ledelsen ikke ønsket å akseptere å bli en underavdeling av Hondas virksomhet.
– Vi vet ikke om det blir en heleid datterselskapssituasjon, men diskusjonene vil trolig gå mot å akseptere en investering fra Honda, sier en Nissan-kilde til Nikkei Business.
Ifølge avisen Yomiuri Shimbun kalte Nissan-ledelsen Hondas krav om sammenslåing for fullstendig vanvittige da forhandlingene først startet.
Noe må imidlertid skje hvis Nissan skal overleve. For det som så ut som et kjempeoverskudd rett før nyttår har nå snudd til forventninger om et enormt underskudd på minst 3,8 milliarder kroner i regnskapsåret 2025.
For å lappe de verste hullene i økonomien har direktøren allerede akseptert 50 prosent lønnskutt.
Akkurat som 9000 menige ansatte skal sparkes. I tillegg har flere fabrikknedleggelser vært diskutert. En fabrikk i England går allerede på halv kapasitet. Les mer om det her .