Nye tall fra det danske Motorstyrelsen viser at 25.000 biler eksporteres ut av Danmark hvert år. De aller fleste av dem havner i Øst-Europa.
25.000 biler eksporteres ut av Danmark hvert år, og ifølge Autoparts er det en risiko for at noen av disse bilene er farlige.
Mange av de eksporterte bilene sendes til land i Øst-Europa, hvor de blir en del av den lokale bilparken.
Biltilsynet har opplyst til Autoparts24 at 57.000 brukte biler har blitt eksportert fra Danmark til andre EU-land de siste to årene.
Blant landene som mottar flest brukte biler fra Danmark er Polen, som står for en fjerdedel av importen. Deretter følger Romania, Tyskland, Litauen, Latvia, Bulgaria og Ungarn.
Nesten halvparten av alle biler eksportert fra Danmark de siste fem årene har havnet i Øst-Europa. Det betyr at mange eldre biler som ikke lenger brukes i Danmark fortsetter å kjøre i utlandet.
Ifølge direktør i Autoparts24, Troels Meier, kan det få problematiske konsekvenser av denne eksporten. Han påpeker at noen av bilene som eksporteres kunne ha blitt vraket i Danmark, men brukes i stedet i land med annen miljølovgivning.
– Samlet sett er det en risiko for at vi i mange tilfeller eksporterer noe vi selv anser som verdig å skrote til land der miljølovgivningen er en helt annen enn vår.
– Og så må innbyggerne i de landene leve med høye utslipp og skroting med lite hensyn til miljøet, sier han i en pressemelding .
I tillegg til miljøproblemer kan det også være utfordringer med trafikksikkerhet. Mange av de eksporterte bilene er tidligere totalberegnet, men de selges uten at kjøperne nødvendigvis kjenner til skadehistorikken.
– I dag har vi veldig rigide regler hjemme for når det lønner seg å reparere biler, og derfor ender mange biler som er deklarert totalt opp med å bli eksportert.
— Men her vet kjøpere ofte ikke noe om bilens historie, og de risikerer derfor å kjøre rundt i biler som ikke er trygge, sier Troels Meier.
Brukte biler fra Danmark kan derfor havne i land hvor de fortsetter å kjøre på veiene uten samme sikkerhetsstandarder som i Danmark. Dette kan både påvirke miljøet og øke risikoen for trafikkulykker.
Selv om eksport av biler kan ha økonomiske fordeler, understreker eksperter at det også kan føre til utilsiktede konsekvenser, både for miljøet og trafikksikkerheten i mottakerlandene.
Mange av bruktbilene som forlater Danmark selges videre uten tilstrekkelig kontroll eller åpenhet angående deres tekniske tilstand. Dette betyr at de potensielt kan utgjøre en risiko for de nye eierne og for trafikken generelt.
Eksporten av brukte biler er en del av en større trend der eldre biler fra Vest- til Øst-Europa fortsatt er etterspurt. Det er uklart hvordan denne utviklingen vil påvirke miljø og sikkerhet på lang sikt.
Diskusjonen om bileksport og sikkerhet fortsetter, mens tusenvis av brukte biler fortsatt sendes ut av Danmark hvert år.