Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten går kun på strøm.
Skoda-designer Ljudmil Slavov gjenoppliver den klassiske Favorit som et moderne elbilkonsept. Den nye tolkningen av Skoda Favorit tok 120 timer å utvikle.
Skoda har presentert en moderne tolkning av Favorit-modellen. Designeren Ljudmil Slavov står bak konseptbilen.
Han har brukt rundt 120 timer på å utvikle bilen. Målet var å hedre det originale Bertone-designet.
Samtidig måtte bilen ha et moderne «Modern Solid» estetisk uttrykk, fordi den originale Favoriten fra 1987 var en svært viktig modell for Skoda.
LES OGSÅ: Skoda lurer kundene – ny elbil er 23 prosent verre
Den nye konseptbilen er ment som en slags elektrisk crossover. På noen måter minner den om biler som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, som på mange måter er svært langt fra den originale bilen.
Skoda avduket en moderne versjon av motorsykkelen Laurin & Klement Slavia B fra 1899 tidligere denne måneden.
Nå har merket vendt fokuset mot en annen del av arven sin, Favorit. Det var den siste modellen Skoda utviklet uavhengig, Volkswagen-gruppen overtok det tidligere sovjetiske merket først i 1991.
Den opprinnelige Favorit ble utviklet med begrensede ressurser under kommunistisk styre.
Bilen kunne lett ha endt opp som nok en billig og glemt bil. Men da den debuterte sommeren 1987, ble bilen en suksess. På denne måten er ikke Skoda i dag et av de sovjetiske merkene som enten blir glemt eller husket med anger.
Femdørs hatchbacken ble lansert med en 1,3-liters firesylindret motor. Motoren produserte beskjedne 62 hestekrefter.
Til tross for sin begrensede ytelse ble Favorit eksportert til en rekke land. I dag sier Skoda-ledelsen at Favorit viste at ingeniører kunne «skape en attraktiv bil av høy kvalitet som fikk oppmerksomhet over hele verden».
Designelementer og fremtidsvisjoner for Favorit
Interessant nok valgte Ljudmil Slavov å ikke innlemme Skodas «Tech-Deck Face» i det nye designet.
Originalen hadde en relativt enkel front. Det er løst gjengitt på konseptet. Her kan du se slanke LED-frontlykter. De er ledsaget av en delvis gjennomsiktig «kolera».
Andre designfunksjoner er ting som de "delte" dornhåndtakene og konkave felger. De kompletteres av et «svevende» tak og en opplyst Skoda-logo.
Slavov har også sett for seg et racingkonsept av bilen. Den har andre støtfangere og et generelt mer rått utseende.
Du kan også se en fremtredende diffuser. En større spoiler og en hjelm med hurtigkobling er også en del av pakken.
Den originale Skoda Favorit var en viktig bil. Skodaen viste at den kunne gjøre noe. selv før Volkswagen tok over. Det var imidlertid ikke før godt ut på 90-tallet og kanskje ikke før på 00-tallet at de hånlige Skoda-vitsene døde helt hen.
Skodas arv og fremtid
Konseptet er et eksempel på hvordan Skoda fortsetter å bygge videre på sin historie. Samtidig ser merket frem til nye teknologier. D
Det er fortsatt ukjent om en ny Favorit vil bli satt i produksjon. Men designøvelsen viser at det faktisk kan gjøres.
Og skulle Favorit gjenopplives, ville det ikke være første gang et bilmerke på 2020-tallet gjenoppliver en forhistorisk modell. Eller i det minste navnet.
Renault eksperimenterer med nye 4- og 5-modeller, selv om disse bilene teknisk sett ikke har noe med forgjengerne å gjøre.