Det burde egentlig vært omvendt. Men alle slags assistansesystemer i nye biler får sjåfører til å forårsake flere ulykker, viser en studie.
Assistansesystemer i biler skal forebygge skader og ulykker. Men paradoksalt nok viser det seg at disse systemene også fører til flere ulykker på veiene.
Sjåfører har en tendens til å stole for mye på teknologi og glemmer dermed sitt eget ansvar bak rattet.
Det melder TV2.
Forsikringsselskaper ser en økning i krav der sjåfører oppgir at de stolte på bilens sensorer eller kameraer, som ikke klarte å advare dem om en potensiell fare.
– Mange av våre kunder skriver i sine skademeldinger at systemene ikke varslet dem fordi de sikkerhetskopierte eller traff noe, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebyggende spesialist i det norske forsikringsselskapet Fremtind.
Selv om bilene blir mer avanserte, øker antallet skader. I 2024 rapporterte Fremtinds kunder over 83 200 skader på bilene sine.
Spesielt i vanskelige værforhold, som f.eks Under forhold som kraftig snøfall kan bilenes sensorer og kameraer være til begrenset bruk. Eller i verste fall helt ubrukelig. Dette øker risikoen for skader dersom sjåføren kun stoler på assistansesystemene.
Det er derfor avgjørende å huske at bilens teknologi kun er et supplement til førerens eget skjønn, ansvar og oppførsel bak rattet.
– Bilens sensorer er ment som en støtte, men ikke noe vi kan betro alt ansvaret, understreker Hofstad-Nielsen.
Stress og uoppmerksomhet er fortsatt en betydelig årsak til skader i trafikken. Motsatt betyr dette at sjåfører får ryggskader fordi folk som kommer bakfra har oppmerksomheten rettet mot alt annet enn trafikken.
– Det er tilfeller der sensorene forhindrer skader, og tilfeller der sjåfører stoler for mye på sensorer og dermed blir skadet, forklarer Hofstad-Nielsen.
– Jeg bor et sted hvor det er lite parkering. Da advarer sensorene meg.
– Men jeg velger å ignorere dem, fordi jeg vet det er plass. Jeg må passe på å ikke gjøre det hele tiden.
Det er viktig å opprettholde konsentrasjonen og ikke stole blindt på bilens teknologi. Føreren må alltid være oppmerksom på omgivelsene og være klar til å reagere, selv om assistansesystemene ikke varsler.
– Det viktigste er å ta seg god tid og konsentrere seg, avslutter Therese Hofstad-Nielsen.
Her i Danmark viser en analyse fra Jyske Bank at hver 7. sjåfør forårsaker samme type skader i trafikken. Les mer om det her .