Nissan samarbeider med oppstarten Wayve for å revolusjonere selvkjørende teknologi med en fleksibel, kamerabasert AI-løsning.
Nissan går nå for alvor inn i løpet for selvkjørende biler. Den japanske bilprodusenten har inngått samarbeid med den britiske AI-oppstarten Wayve, som spesialiserer seg på selvkjørende teknologi basert på kunstig intelligens og kameraer i stedet for store kart og lidar-sensorer.
Den nye teknologien blir en del av Nissans ProPILOT-system fra 2027, og målet er å lage biler som kan kjøre nesten som et menneske i komplekse situasjoner.
Det som skiller Wayve fra andre aktører i markedet for autonom kjøring er dens fleksible tilnærming.
Mens mange andre bygger løsninger som krever omfattende kartlegging og spesialisert maskinvare, er Wayve avhengig av sanntidslæring fra kameraer og eksisterende sensorer.
Wayve slipper korte og tunge sensorer
Systemet lærer bilene å tilpasse seg nye og uforutsigbare situasjoner – akkurat som en menneskelig sjåfør. Selv uten at bilprodusenter som Nissan må bruke år på å redesigne bilene sine med nye sensorer.
"Vi kan samarbeide med produsenter og si: Hvilken maskinvare er allerede planlagt for de neste modellene dine? Så bygger vi programvaren derfra," sier Kaity Fischer, kommersiell direktør i Wayve.
Nissan: Teknologien må føles naturlig
Selv om Nissan foreløpig ikke har annonsert hvilke modeller som skal få teknologien, har merket allerede flere elbiler hvor systemet kan integreres.
Teknologien er designet for å smelte sammen med Nissans eksisterende førerassistentsystemer og er ment å bidra til å gjøre kjøringen både tryggere og morsommere.
"Nissan og Wayves samarbeid vil gjøre det mulig for fremtidige Nissan-modeller å etterligne dømmekraften og handlingene til en dyktig og forsiktig sjåfør i trafikken," sa Shiro Nagai fra Nissan i en uttalelse.
Wayve har tidligere inngått samarbeid med Microsoft og mottatt 1,3 milliarder dollar i investering – den største AI-investeringen i Europa til dags dato.
Selskapet er også støttet av Nvidia og har testet teknologien sin på offentlige veier i både London og California.
Veien til autonome Nissan-modeller
Wayves kjerneide er å bruke såkalt «embodied AI». Det betyr at bilen lærer av ekte kjøresituasjoner og simuleringer – uten å være avhengig av nøyaktig oppmålte veier. Dette gjør systemet spesielt egnet for komplekse og uforutsigbare bymiljøer.
Selskapet ble grunnlagt i 2017 og har i dag kontorer i London og San Francisco. Teamet bak inkluderer eksperter innen maskinlæring og robotikk.
For Nissan betyr samarbeidet en viktig styrking av merkets fremtidige elbiler og automatiserte løsninger – uten å være bundet til en eneste teknologisk plattform.
"Vår visjon er å utvikle selvkjørende teknologi som ikke bare blir en realitet i millioner av biler, men som også får folks tillit ved å passe naturlig inn i hverdagen deres," sier Wayves medgründer og administrerende direktør Alex Kendall.
Hva betyr dette for deg som sjåfør?
Når teknologien rulles ut i 2027, kan den potensielt gi Nissan-eiere en opplevelse som minner om ekte autonom kjøring – selv om systemet i utgangspunktet vil bli integrert som avansert førerassistanse.
Det britiske systemet kombinerer fleksibilitet med lavere kostnader, siden det ikke krever spesialutstyr eller omfattende programvareintegrasjoner.
Dette gjør det mer sannsynlig at flere bilmodeller og merker vil kunne integrere teknologien.
Selv om ekte selvkjørende biler fortsatt er år unna, markerer samarbeidet mellom Nissan og Wayve et viktig skritt mot den virkeligheten – og det kan godt være din neste Nissan som tar ledelsen.