15. april, 2025

Snart vil din Nissan kunne kjøre seg selv ved hjelp av et nytt britisk AI-system

Nissan samarbeider med oppstarten Wayve for å revolusjonere selvkjørende teknologi med en fleksibel, kamerabasert AI-løsning.

Nissan går nå for alvor inn i løpet for selvkjørende biler. Den japanske bilprodusenten har inngått samarbeid med den britiske AI-oppstarten Wayve, som spesialiserer seg på selvkjørende teknologi basert på kunstig intelligens og kameraer i stedet for store kart og lidar-sensorer.

Den nye teknologien blir en del av Nissans ProPILOT-system fra 2027, og målet er å lage biler som kan kjøre nesten som et menneske i komplekse situasjoner.

Det som skiller Wayve fra andre aktører i markedet for autonom kjøring er dens fleksible tilnærming.

Mens mange andre bygger løsninger som krever omfattende kartlegging og spesialisert maskinvare, er Wayve avhengig av sanntidslæring fra kameraer og eksisterende sensorer.

Wayve slipper korte og tunge sensorer

Systemet lærer bilene å tilpasse seg nye og uforutsigbare situasjoner – akkurat som en menneskelig sjåfør. Selv uten at bilprodusenter som Nissan må bruke år på å redesigne bilene sine med nye sensorer.

"Vi kan samarbeide med produsenter og si: Hvilken maskinvare er allerede planlagt for de neste modellene dine? Så bygger vi programvaren derfra," sier Kaity Fischer, kommersiell direktør i Wayve.

Nissan: Teknologien må føles naturlig

Selv om Nissan foreløpig ikke har annonsert hvilke modeller som skal få teknologien, har merket allerede flere elbiler hvor systemet kan integreres.

Teknologien er designet for å smelte sammen med Nissans eksisterende førerassistentsystemer og er ment å bidra til å gjøre kjøringen både tryggere og morsommere.

"Nissan og Wayves samarbeid vil gjøre det mulig for fremtidige Nissan-modeller å etterligne dømmekraften og handlingene til en dyktig og forsiktig sjåfør i trafikken," sa Shiro Nagai fra Nissan i en uttalelse.

Wayve har tidligere inngått samarbeid med Microsoft og mottatt 1,3 milliarder dollar i investering – den største AI-investeringen i Europa til dags dato.

Selskapet er også støttet av Nvidia og har testet teknologien sin på offentlige veier i både London og California.

Veien til autonome Nissan-modeller

Wayves kjerneide er å bruke såkalt «embodied AI». Det betyr at bilen lærer av ekte kjøresituasjoner og simuleringer – uten å være avhengig av nøyaktig oppmålte veier. Dette gjør systemet spesielt egnet for komplekse og uforutsigbare bymiljøer.

Selskapet ble grunnlagt i 2017 og har i dag kontorer i London og San Francisco. Teamet bak inkluderer eksperter innen maskinlæring og robotikk.

For Nissan betyr samarbeidet en viktig styrking av merkets fremtidige elbiler og automatiserte løsninger – uten å være bundet til en eneste teknologisk plattform.

"Vår visjon er å utvikle selvkjørende teknologi som ikke bare blir en realitet i millioner av biler, men som også får folks tillit ved å passe naturlig inn i hverdagen deres," sier Wayves medgründer og administrerende direktør Alex Kendall.

Hva betyr dette for deg som sjåfør?

Når teknologien rulles ut i 2027, kan den potensielt gi Nissan-eiere en opplevelse som minner om ekte autonom kjøring – selv om systemet i utgangspunktet vil bli integrert som avansert førerassistanse.

Det britiske systemet kombinerer fleksibilitet med lavere kostnader, siden det ikke krever spesialutstyr eller omfattende programvareintegrasjoner.

Dette gjør det mer sannsynlig at flere bilmodeller og merker vil kunne integrere teknologien.

Selv om ekte selvkjørende biler fortsatt er år unna, markerer samarbeidet mellom Nissan og Wayve et viktig skritt mot den virkeligheten – og det kan godt være din neste Nissan som tar ledelsen.

Les mer her!

Latest

Don't miss

83-åringen knuser en sjelden Lamborghini i 180 km/t

En 83 år gammel tysk mann mistet her om...

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift....

Importen av kinesiske elbiler har falt med 97 prosent

Tollvesenet fungerer. I hvert fall som bremse i Nord-Amerika,...

Ny brannbil er helt ubrukelig – kan du se hvorfor?

I 2019 kjøpte den tyske byen Siegen et nytt...

Motor fra Danmark er verdens kraftigste i en gatebil

Mjolner-motoren som skal inn i den nye Zenvo Aurora...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner. Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division....

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er død. Han var 61 år gammel og døde i en bilulykke. Hattori klarte å kjøre...

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes...

FCK-spiller risikerer utvisning for hensynsløs kjøring

FC København sier de støtter lagets meksikanske fotballspiller Rodrigo Huescas, selv om han risikerer å bli utvist for å ha kjørt i 111 km/t....

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser at utleiefirmaet som eier kameraene nekter å sette opp flere feller. Sjåfører i den tyske...

Tapte 40 milliarder – konkursrammet bilfabrikk skal auksjoneres

Northvolt Ett var det europeiske batterieventyret som aldri skjedde. Bare utstyret, som nå skal ut på auksjon, antas å være verdt 2,2 milliarder kroner....

Mercedes har endret logo – kan du se hvor?

Mercedes er den siste i rekken av bilmerker som har endret logoen av én enkelt grunn. Nemlig de digitale skjermene i nye biler. Kan...

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo....

Her er bilene med de pinligste feilene – er din på listen?

ADAC-støt: Toyota C-HR, RAV4, Yaris og Yaris Cross topper listen over biler med flest ulykker i Tyskland. Batterifeil er den store synderen. En ny...