Snart vil din Nissan kunne kjøre seg selv ved hjelp av et nytt britisk AI-system

Nissan samarbeider med oppstarten Wayve for å revolusjonere selvkjørende teknologi med en fleksibel, kamerabasert AI-løsning.

Nissan går nå for alvor inn i løpet for selvkjørende biler. Den japanske bilprodusenten har inngått samarbeid med den britiske AI-oppstarten Wayve, som spesialiserer seg på selvkjørende teknologi basert på kunstig intelligens og kameraer i stedet for store kart og lidar-sensorer.

Den nye teknologien blir en del av Nissans ProPILOT-system fra 2027, og målet er å lage biler som kan kjøre nesten som et menneske i komplekse situasjoner.

Det som skiller Wayve fra andre aktører i markedet for autonom kjøring er dens fleksible tilnærming.

Mens mange andre bygger løsninger som krever omfattende kartlegging og spesialisert maskinvare, er Wayve avhengig av sanntidslæring fra kameraer og eksisterende sensorer.

Wayve slipper korte og tunge sensorer

Systemet lærer bilene å tilpasse seg nye og uforutsigbare situasjoner – akkurat som en menneskelig sjåfør. Selv uten at bilprodusenter som Nissan må bruke år på å redesigne bilene sine med nye sensorer.

"Vi kan samarbeide med produsenter og si: Hvilken maskinvare er allerede planlagt for de neste modellene dine? Så bygger vi programvaren derfra," sier Kaity Fischer, kommersiell direktør i Wayve.

Nissan: Teknologien må føles naturlig

Selv om Nissan foreløpig ikke har annonsert hvilke modeller som skal få teknologien, har merket allerede flere elbiler hvor systemet kan integreres.

Teknologien er designet for å smelte sammen med Nissans eksisterende førerassistentsystemer og er ment å bidra til å gjøre kjøringen både tryggere og morsommere.

"Nissan og Wayves samarbeid vil gjøre det mulig for fremtidige Nissan-modeller å etterligne dømmekraften og handlingene til en dyktig og forsiktig sjåfør i trafikken," sa Shiro Nagai fra Nissan i en uttalelse.

Wayve har tidligere inngått samarbeid med Microsoft og mottatt 1,3 milliarder dollar i investering – den største AI-investeringen i Europa til dags dato.

Selskapet er også støttet av Nvidia og har testet teknologien sin på offentlige veier i både London og California.

Veien til autonome Nissan-modeller

Wayves kjerneide er å bruke såkalt «embodied AI». Det betyr at bilen lærer av ekte kjøresituasjoner og simuleringer – uten å være avhengig av nøyaktig oppmålte veier. Dette gjør systemet spesielt egnet for komplekse og uforutsigbare bymiljøer.

Selskapet ble grunnlagt i 2017 og har i dag kontorer i London og San Francisco. Teamet bak inkluderer eksperter innen maskinlæring og robotikk.

For Nissan betyr samarbeidet en viktig styrking av merkets fremtidige elbiler og automatiserte løsninger – uten å være bundet til en eneste teknologisk plattform.

"Vår visjon er å utvikle selvkjørende teknologi som ikke bare blir en realitet i millioner av biler, men som også får folks tillit ved å passe naturlig inn i hverdagen deres," sier Wayves medgründer og administrerende direktør Alex Kendall.

Hva betyr dette for deg som sjåfør?

Når teknologien rulles ut i 2027, kan den potensielt gi Nissan-eiere en opplevelse som minner om ekte autonom kjøring – selv om systemet i utgangspunktet vil bli integrert som avansert førerassistanse.

Det britiske systemet kombinerer fleksibilitet med lavere kostnader, siden det ikke krever spesialutstyr eller omfattende programvareintegrasjoner.

Dette gjør det mer sannsynlig at flere bilmodeller og merker vil kunne integrere teknologien.

Selv om ekte selvkjørende biler fortsatt er år unna, markerer samarbeidet mellom Nissan og Wayve et viktig skritt mot den virkeligheten – og det kan godt være din neste Nissan som tar ledelsen.

Les mer her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ladeoperatør: Elbileiere betaler 70 prosent for mye

Enten er det ladeleverandørene som lurer elbileiere som kjører...

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som...

Nordmenn: Bilmerkene lyver om elbiler

Flere nye elbiler klarer ikke ladekraften som bilmerkene lover....

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm...

Det er en akutt mangel på dieselbiler – «De forsvinner!»

Brukte dieselbiler som Volvo XC90 og VW Passat er...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...