12. desember, 2024

Spesialveier for elbiler er stengt – det er for dyrt

Sveriges svar til Transportstyrelsen – Trafiverket – har allerede stengt det som skal ha vært landets første permanente 'elvevei'. Nå er prosjektet stoppet helt.

Sverige dropper planene om å etablere permanente elveier for elbiler. Grunnen er rett og slett at det ikke lenger lønner seg. Den raske utviklingen innen batteriteknologi har gjort det rikelig med elektriske veier.

For mange år siden var det stor interesse for elektriske veier, og det var planer om å bygge 100 kilometer 'elektrisk' vei, som først og fremst skulle bygges for og brukes av batteridrevne lastebiler. Men nå anbefaler Trafikverket å stanse utvidelsen.

– Med dagens forhold er det ikke økonomisk lønnsomt å bygge elektriske veier i Sverige, så vi anbefaler derfor at du ikke gjør det, rett og slett, sier Kenneth Natanaelsson, strategisk planlegger i det svenske Trafikverket, til Sveriges Radio .

Et eksempel på den endrede situasjonen er prosjektet på E20 utenfor Örebro. Her skulle Sveriges første permanente elektriske vei ha blitt bygget. Men prosjektet ble stoppet i fjor på grunn av de høye kostnadene.

– Det vi har sett i prosjektet så langt er at budsjettet vi hadde ikke strekker til til å gjennomføre prosjektet i den grad vi ønsket, opplyser Trafikverket i en kommentar.

LES OGSÅ: Regjeringen hever igjen avgiften på diesel og bensin

Fremtiden for elektriske veier i Sverige er nå usikker. Den teknologiske utviklingen har gjort at behovet for veitypen har falt betydelig, og de økonomiske argumentene for å bygge veiene er svekket.

Samtidig går utviklingen ikke bare i retning av elektrisk drift. I hvert fall ikke blant lastebilprodusentene. Volvo har nettopp annonsert at den nå fyller syntetisk diesel – den såkalte HVO100 – i alle nye lastebiler i alle markeder.

Hos Toyota eksperimenterer de med hydrogen til tungtransport. Og svenskene gjør faktisk det samme. Begge bilprodusentene eksperimenterer til og med med hydrogen som brennes direkte i konvensjonelle forbrenningsmotorer.

På den annen side synes ikke kritikerne at hydrogen verken til tungtransport eller til personbiler gir noen mening. Volkswagen, for eksempel, nekter å røre ved teknologien.

– Hydrogen er ikke noe for oss. Hydrogen handler om ren fysikk, og derfor er det dyrt. Den er heller ikke konkurransedyktig og spesielt ikke i personbiler, sa merkets direktør Thomas Schäfer allerede i fjor.

Latest

Don't miss

Michelle Gatting blir fabrikkkorleder for Porsche

Den 30 år gamle dansken Michelle Gatting har sikret...

Tyskland krever at alle elbiler får nødhjelp nå

Under et besøk på Fords fabrikk i Köln denne...

Disse bilene dumper politikontrollene på rekke og rad

Bransjeforeningen kaller det en liten feil når partybusser går...

Stort galleri fra Essen Motor Show 2024

Over 200.000 bilfans deltok på årets Essen Motor Show,...

Kinesiske bilmerker jukser seg rundt EUs straffetoll

EUs straffetoll på alle kinesiske elbiler er en realitet....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fotobilen var hos Ingrid – nå blir hun bombardert med søppel

Ingrid Lorentzen sa ja da politiet spurte om de kunne blinke sjåfører fra inngangen hennes. Nå blir hun bombardert med søppel. Ingrid Lorentzen sa...

For konkurs – alt på Saabs fabrikk er lagt ut for salg

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile, går selv konkurs. Så nå selges alle maskiner og inventar ved fabrikken i Trollhättan. Den siste resten...

Tyskland sier igjen nei til elbiler – salget faller

Tyskerne sier igjen nei takk til biler med vaiere. Sammenlignet med november i fjor har salget av både el- og hybridbiler gått ned. Elbilsalget...

Bilgiganten jukser igjen – tilbakekaller 604 000 biler

Ifølge det tyske svaret til det svenske transportverket har Audi igjen problemer med biler der det er tuklet med forurensningsutstyret. Nå blir 604.000 biler...

Biltilsynets feil rammer tusenvis av dansker

En inspeksjon av dokumenter innhentet av mediet Ingenioren avslører at tusenvis av danske sjåfører har blitt rammet av gjentatte feil hos Motortilsynet. Feil hos...

Formel 1-teamet sender i all hemmelighet griser for å erstatte Magnussen

Han kan stikke innom og si et «ordentlig» farvel, sier Alpine om lagets tidligere kor og Kevin Magnussens erstatter som fikk sparken for siste...

Sjåfør frikjent – cruisekontroll får skylden for dødsulykke

En kvinne er frifunnet for ansvar i en dødsulykke på svenske veier. Retten har valgt å skylde på elbilens cruisekontroll i stedet. En bilist...

Toyota Urban Cruiser er det japanske selskapets neste elbil

Etter den skandaleplagede bZ4x prøver japanerne en annen elbil. Toyota Urban Cruiser er navnet på den nyeste bilen i modellutvalget. Toyotas neste elbil heter...

Verksteder skal betale mekanikere 1 million i årslønn

Konkurransen om mekanikere er så hard for tiden at lønningene eksploderer. En bilforhandler i Norge lokker med en million kroner som lån. Lønnen for...

Tyskland krever at alle elbiler får nødhjelp nå

Under et besøk på Fords fabrikk i Köln denne uken krevde Tysklands forbundskansler Olaf Scholz at alle europeere yter nødhjelp til elbilen. Tysklands forbundskansler...

Bare 17 prosent vil forby forbrenningsmotoren

I en ny undersøkelse svarte kun 17 prosent av befolkningen at de gjerne skulle sett at forbrenningsmotoren ble forbudt i 2035, som EU har...

Tesla Cybercab må fjernstyres av mennesker

Tesla Cybercab er ikke så selvforsynt som bilmerket gir uttrykk for. Det er i hvert fall i første omgang folk til å fjernstyre bilene....